5 Days a Stranger

80%
Ben Croshaw je tak trochu blázen do her, sype z rukávu jednu za druhou a tuhle vytvořil, když mu bylo teprve dvacet let. Má snad jedinou vadu, která se u povedených nezávislých projektů opakuje znovu a znovu - je moc krátká!

5 Days a Stranger

Vydal Ben "Yahtzee" Croshaw v roce 2003

 

Trilby je zloděj-gentleman (jak si sám rád říká). Právě dostal tip na bezva vykrádačku v opuštěném domě rodiny DeFoeů a nezastaví ho ani jeho nechvalná pověst. Ta pramení z podivných událostí a úmrtí, které se tu staly. Že bude aktérem další z nich pochopí, když uvnitř sídla narazí na další čtyři nešťastníky, kteří do něj vstoupili a zůstali uvězněni uvnitř - reportérku Simone, lovce pokladů Philipa, školáka Jima a podivína jménem AJ. Z domu totiž nevede žádná cesta ven. Samozřejmě je napadne, že se stali obětí žertu nebo tajné reality show, pravda má však mnohem děsivější podobu.

 

Philip v době, kdy má ještě relativně dobrou náladu a je ochotný se s Trilbym bavit.

 

Sice starý deset let, ale mohu potvrdit všechny kladné reference, které "5 Days a Stranger" nasbíral. Jde o jednu z nejlepších indie adventur, které jsem hrála, především díky scénáři. Kompaktnímu, svižnému, chytrému a vtipnému, inspirovanému tím nejlepším z hororových filmů. Pracuje s náznaky hrůzy a s detektivními indiciemi, ze kterých si hráč sám skládá tajemství domu dohromady.

 

Nabídka akcí, se kterou si vystačí hrdina: jít, prozkoumat, uložit, mluvit.

 

Ovládání odpovídá tomu, co je standardem u "click-and-point" her - vybíráte ikonky pro možné akce a pak klikáte na místo, kde se má vybraná činnost provést. Pravé tlačítko myši slouží k vyvolání inventáře, ukládání, načítání apod. Pro základní úkony ještě lze použít přednastavené ovládání na klávesách F1-F12. Jednoduchá a rozumná grafika nevede do patových situací, kdy se musí dlouhé minuty trávit náhodným šmejděním myši po obrazovce. Vše leží pěkně na očích, jen je někdy třeba trochu trpělivosti, než se vyhmátne to pravé místo, aby šel žádaný předmět sebrat. Minimalistickému vizuálu odpovídá i pojetí zvukového doprovodu. Hra se obejde bez dabingu, který nahrazují titulky. Kromě několika hudebně podkreslených pasáží se ozývá maximálně skřípání dveři nebo neidentifikovatelné kroky.

 

Trápení hladem je tou poslední věcí, které by se měli zajatci v domě obávat.

 

Jak bývá u adventur zvykem, pokud tu něco zadrhává, pak to bývá logická návaznost kroků, které musí hrdina udělat, aby vyřešil nějaký problém. V "5 Days a Stranger" při troše uvažování přijde člověk i na drobné nejasnosti nebo rozpory v ovládání. (Pro příklad: s ostatními postavami můžete komunikovat pomocí tlačítka pro dialog, ale v jednom z klíčových momentů se v nabídce rozhovoru potřebná věc neukáže. Trilby ho musí zahájit tím, že si vezme do ruky předmět z inventáře a podá ho jiné postavě.)

 

Dialogové okno a pozemek po řádění hledače pokladů (neboli vykradače hrobek) Philipa.

 

Trilby se vrátil i v následujích příbězích, které jsou dohromady čtyři a označují se jako cyklus "Chzo Mythos". Ben "Yahtzee" Croshaw vyrobil všechny pomocí "Adventure Game Studio", což je volně dostupný software (a taky se hra tak líbila, že v roce vydání posbírala mezi podobnými projekty několik cen). S chytlavými hudebními motivy mu pomohl Mark Lovegrove a společně vytvořili příběh, u které se bude bavit snad každý milovník adventur (a hororu).

 

 

Minimální požadavky:

Windows

Paměť 128 MB RAM

Procesor Pentium 600 MHz

 

Hororové hry (slasher, duchové, příšery, vrazi, děti)


Přidat komentář