Hon na čarodějnice
Season of the Witch
USA, 2011, 98 minut
Režie: Dominic Sena
Scénář: Bragi F. Schut
Hrají:
Nicolas Cage (Behmen)
Ron Perlman (Felson)
Stephen Campbell Moore (Debelzaq)
Claire Foy (Dívka)
Christopher Lee (Kardinál D'Ambroise)
O tomhle filmu už jsem věděl dlouho. Těšil jsem se, že zase uvidím na plátně Christophera Lee, i když jeho role je hodně malé cameo, spíš takové cameíčko. Stráví na plátně asi tolik času, co Arnold Schwarzenegger v The Expendapbles. Ale i tak jsem se těšil, hlavně také proto, že ve filmu hrají Nicolas Cage a Ron Perlman. Oba mají vlastně hlavní roli, což je u Perlmana víc než potěšující. Ten v podstatě ani neumí zklamat a v první části to vypadá, že film bude hodně stavět na jeho hláškách. A do jisté míry ano, jen časem někam odezní. U některých jeho narážek jsem se skutečně smál. Pokud se týká Cage, mám pocit, že ten nabral druhý dech, hraje o sto šest a většinou minimálně průměrně, což je pravda zrovna případ tohohle filmu. Ale nedá se svítit. Jeho výkon neurazí, stejně jako ponožky k Vánocům.
Když jsem šel do kina na Hon na čarodějnice, měl jsem o něm trochu jiné představy. Nikdy by mě nenapadlo, že ho zařadím na hororové stránky, ale nakonec se ukázalo, že sem docela patří. Neříkám, že je tu na horor přímo zaměřeno, ale některé scény jsou docela dobře temné, docela dobře nasnímané, a i když nejsou dotažené úplně do konce, nebo do maximální morbidnosti, ujdou. Hned první scéna člověka upoutá. Po půl hodině sledování jsem měl pocit, že řekla až moc, ale nakonec se to ukázalo lichým a ve filmu je přece jen jedno překvapení, které samozřejmě nebudu prozrazovat.
O čem tedy je Hon na čarodějnice? Ne, není to něco jako Kladivo na čarodějnice v jiném provedení. Je to takový horor-cesta, kdy dvojice rytířů spolu s dalšími lidmi (průvodcem, knězem, dalším rytířem a mladým chci-být-rytířem) cestují do horského kláštera, aby tam přivedli dívku, obviněnou z čarodějnictví. Mniši mají rozhodnout o tom, zda je skutečně čarodějnicí, či nikoli. A co si budeme povídat, ta holka je nějaká divná. Když unese řekněme sedmdesátikilového chlapa, který se málem zřítí z mostu, vytáhne ho za ruku... Tohle by slečny, které znám, levou zadní rozhodně nedaly.
Cestujeme s naší skupinou a vozem, kde je dívka ukryta a zjišťujeme, že něčemu se nelíbí, že je skupina tak početná – průvodce a další rytíř se konce cesty nedočkají. Člověka tak napadá, co po nich jde, a proč dívka, jestli je skutečně čarodějnice, prostě nezdrhne? Ukazuje se, že scénář to má přece jen alespoň trochu vymyšlený a není tak předvídatelný, jak by se na první pohled zdálo. Tím rozhodně netvrdím, že je originalita sama. Je tu tolik klišé, že by vás z toho rozbolely zuby. Křižák, který nedokáže pokračovat, když v boji omylem zabije ženu, rytíř, který truchlí po dceři a to ho stojí život, mladý snaživec, hrdinský skon, a bla bla bla další.
Ale film mě v jednom ohledu skutečně potěšil. Jeden by si myslel, přece jen je to americká produkce, že tenhle snímek bude končit happy endem, všichni vyváznou zdraví a v pohodě a zajdou si na pivo, možná ještě bojem rozhodnou, kdo bude platit. Jenže ono ne. Netvrdím, že tu určitý happy end není, ale přece jen není takový, na který jsme zvyklí. Jen se podívejte sami.
Filmu nesluší úvodní křižácké scény, vůbec scény, které se týkají rytířství, jsou prostě trapné. Hlavně pasování na rytíře, z toho se mi vždycky chce brečet, ale ne tím, jak jsou čestní, ale tím, jak je to pitomé, ohrané a člověk už dávno ví, že to tam stejně bude. Kdyby tu nebyl Perlman, snímek by tím hodně upadl, Cage by to s nějakým jiným parťákem asi těžko utáhl. Pokud se týká režiséra, asi si hodně užíval, že do ruky dostal trochu těch digitálních triků, ale žádné zázraky s nimi nepředvedl. Oceňuji pak, že nešel do 3D, jak je dneska zvykem.
Rozhodl jsem se, že od tohoto filmu začnu dávat všem snímkům procentní hodnocení, takže začínám tady a zůstanu u průměru. Film nesplnil moje očekávání, v některých scénách mě naprosto vyděsil – svým provedením – a zabírat velkou část stopáže oči dívky, to taky není umění. I proto hodnocení jaké je. Může za ně hlavně Perlman a Cage, které mám prostě asi rád.
Hodnocení: 50%