Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon
USA, 2006, 92 minut
Režie: Scott Glosserman
Scénář: Scott Glosserman a David J. Stieve
Hrají:
Nathan Baesel (Leslie Vernon)
Angela Goethals (Taylor Gentry)
Robert Englund (Doc Halloran)
Scott Wilson (Eugene)
Viděli jste snímek „C'est arrivé près de chez vous“ z roku 1992? Film o tom, jak se skupina filmařů rozhodne, že zachytí život masového vraha, všechny jeho činy, do kterých se sami i později zapojí. Je to šílený a zároveň geniální nápad. Nesledujeme život nějaké významné celebrity, člověka, který to se světem myslí dobře, ale jsme svědky toho, jak magor vraždí jednoho po druhém, nemá výčitky, ale zároveň je schopný milovat vlastní matku a do jisté míry je plný citu. No, více méně. „Behind the Mask“ je snímkem, který se právě filmem „C'est arrivé près de chez vous“ inspiroval a posunul jej do roviny slasheru, z kterého si do jisté míry utahuje a paroduje jeho pravidla.
„Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon“ je filmem mockumentary, který je natáčen ve světě, kde Freddy Krueger, Jason Vorhees a Mike Myers skutečně žili, jsou postavami reálnými – jedním ze sériových vrahů se chce stát i Leslie Vernon, jehož snažení sleduje trojice filmařů, v čele s reportérkou, která je do osobnosti Leslieho Vernona skutečně zažraná a dívá se, nechci říkat s potěšením, ale s určitou sympatií ano, jak vrah zabíjí svou první oběť.
S Lesliem si procházíme celým procesem toho, jak se připravuje finále slasheru, kde má být zavražděno co nejvíce mladých. Tahle část filmu je skutečně parádní. Uvědomujme si, jak tohle celé funguje, jak je důležité se na finální masakr připravit. Tohle je skutečný obor, to není jen něco, co se děje chaoticky, vše se musí přesně naplánovat a následně provést. Leslie má vše promyšlené od začátku do konce, přesně zná každý krok, dokonce si i připravuje místo činu, protože ví, jak budou lidé jednat. A oni tak i jednají. Alespoň do chvíle, než se něco šeredně pokazí.
Krása filmu je v tom, že se skutečně jedná o rádoby dokument, který se však úžasně drží slasherových pravidel, která nám vysvětluje, a my si možná uvědomíme, jak slashery ve skutečnosti fungují. Ale i když je to mockument, ve třetí části se mění ve skutečný slasher a my poznáváme, že tenhle film je promyšlenější, než se na první pohled zdálo. Trochu se mi zdá, že tenhle film dokázal pro žánr to samé, co „Vřískot“, ale vůbec se neprosadil tolik jako „Vřískot“, což je rozhodně škoda. Tenhle film má mozek, je zábavný a zároveň je schopný vyvolat hrůzu. Poslední půlhodina je skutečně klasický, dobře natočený slasher, který nás nenechá na pochybách, že tvůrci žánru rozumí.
Ne, neříkám, že z hlediska hororové pózy je film objevný, ale to, jak se mu podařilo skloubit „dokument“ s hororem, je skutečně jedinečné a do jisté míry i novátorské. Hlavně je pro mě zásadní, že příběh má smysl, má nějakou hloubku a je zaměřen na člověka, který je na první pohled záporák, a zůstává jím po celou dobu. Ale co je nejlepší, člověk s ním dokáže sympatizovat. Tohle se mi například u „C'est arrivé près de chez vous“ nestalo. Navíc velmi potěší i přítomnost Robert Englunda, který k tomuhle žánru prostě patří.
Hodnocení: 75%