Comedown (2012)

20%
"Útok na věžák" v trochu jiném provedení, který se bere více vážně, ale v konečném důsledku je nudnější a méně zajímavý.

 

Comedown

Velká Británie, 2012, 90 minut

 

Režie: Menhaj Huda

Scénář: Steven Kendall

Hrají:

Adam Deacon (Jason)

Jessica Barden (Kelly)

Sophie Stuckey (Jemma)

Jacob Anderson (Lloyd)

 

Britský horor se poslední dobou snaží dohánět Ameriku a to je jeden základní problém. Místo, aby se ve Velké Británii natáčely atmosférické horory, jako se to daří nově obrozenému studiu Hammer, anebo se pokusili o něco naprosto specifického, jako to dělá Simon Rumley, rozhodla se Británie, že to vezme jako Američani, jen s tím rozdílem, že ve filmech bude jiné prostředí a jiný přízvuk. Jak se ukazuje, nestačí to.

Zahulíme, uvidíme.

Filmy jako „Soumrak mrtvých“ nebo „Útok na věžák“ mají jednu zásadní devizu – jsou zábavné, a to britským způsobem. Humor je suchý, místy docela drsný a vytváří se tak skvělá kombinace pro hororovou komedii. Jenže takovou cestou se snímek „Comedown“ nevydal. Přesto srovnání s filmem „Útok na věžák“ není úplně mimo mísu. Děj se také odehrává v polozdemolovaném věžáku, což jsou budovy, které jsou v některých částech Londýna naprosto opuštěné, vypadají zpustle a člověku se vybavuje Ploješť, například z hororu „Černobylské deníky“. Právě do takového opuštěného věžáku se vydá parta místních „gangstas“ na průzkum.

Hrdina jak vyšitý.

Mladí lidé pro mladé lidi. Dejte do hlavní role skupinu teenagerů nebo čerstvých dvacátníků a hned máte film, který budou mladí zaručeně chtít vidět. Taková je tradice v podstatě od dob „Texaského masakru motorovou pilou“, ale ne každý si uvědomuje, že to až tak jednoduché vůbec není. Film (horor), aby vás zaujal, by měl mít postavy, s kterými se ztotožníte, nebo které jsou nějakým způsobem zajímavé, třeba i jen zábavné, nebo úchylné. Jenže právě toho se vám ve filmu „Comedown“ nedostává. Sledujete bandu odrostlejších spratků, kterým na ničem nezáleží. To, že ve věžáku narazí na někoho, kdo se je postupně snaží oddělávat, nebo je aspoň trochu pomučí, pak vyznívá jako boží spravedlnost. Jenže tohle je něco, co jsme viděli mockrát.

Takhle to dopadá, když se člověk chytne špatné party.

Slashery většinou hrají na záporáka, který má podobu, jež zaujme. Freddy Krueger, Mike Myers, Jason Vorhees, Jigsaw, z novějších i ChromeSkull. Jenže takového ikonického vraha snímek „Comedown“ prostě nemá. Je to jen někdo v kápi, kdo se nás snaží všechny vyděsit tím, že nevíme, o koho jde. Proč by se to mělo dařit? Těm mladým přejete, aby si pro ně někdo takový přišel. Kamera se snaží vraha zabírat ze zajímavých úhlů, aby byl divák trochu vyděšený, aby nevěděl, co má čekat, nebo co se vlastně pořádně děje. Zase jeden film, kde je tma tím hlavním, co nás má děsit, ale zbytek je nedomyšlený. Nezajímavý děj, nezajímavé postavy, nezajímavý záporák. V konečném důsledku film, na který rádi zapomenete. Ani se nebudete muset příliš snažit.

Vypadá to, že jsou v přesile. Ale je to jen domněnka.

„Comedown“ je klasickým produktem dnešní doby. Poskytnout divákovi horor za každou cenu bez nějaké národnostní přidané hodnoty. Točit může každý. To, že „Comedown“ na první pohled vypadá profesionálně, to je jen dobré maskování toho, že profesionálním vlastně není. Je to komorní horor, který je zasazen do stísněného prostředí, ale pocit klaustrofobie z něj mít nebudete, i když by se ho ve vás snažil vyvolat. Možná závrať z výšek na vás zkusí. Jenže nic z toho nefunguje tak, jak by mělo, a tak je divák vlastně o skutečně silný zážitek ochuzen.

 

Hodnocení: 20 %

Hororové filmy (slasher, béčka, survival, vrazi)


Přidat komentář