[REC] 4: Apocalipsis
Španělsko, 2014, 95 minut
Režie: Jaume Balagueró
Scénář: Jaume Balagueró a Manu Díez
Hrají:
Manuela Velasco (Ángela Vidal)
Paco Manzanedo (Guzmán)
Héctor Colomé (Dr. Ricarte)
Ismael Fritschi (Nic)
Jaume Balagueró rozhodně není špatný režisér a uznávám ho už jenom za to, že dal světu (společně s Pacem Plazou) první REC, i když jeho vrcholem je alespoň doposud snímek „Zatímco spíš“. Proto jsem si myslel, že by čtvrtý díl série REC mohl nabídnout něco zajímavého, ale nutno podotknout, že „[REC] 4: Apocalipsis“ je jen dalším dílem do série a zásadně ničím nevyniká.
Nebo ne, to bych byl trochu nespravedlivý, protože snímek něčím vyniká. Je to obrazová a vůbec filmařská kvalita. Jaume už měl k dispozici trochu více peněz, mohl se trochu rozšoupnout, měl k ruce parádní kameru a k tomu exteriéry i interiéry, kdy děj funguje v obojím. Především pak proto, že je děj akční, nabušený, pořád se něco děje. V tomhle ohledu je snímek „[REC] 4: Apocalipsis“ povedený.
Snímek v podstatě přímo navazuje na druhý film. Na začátku je zachráněna reportérka Ángela Vidal (Manuela Valesco, která si zahrála stejnou postavu v obou prvních filmech) a je odvezena na ropnou věž. Ta se má stát jejím útočištěm, jenže scenáristé se rozhodli, že v tomto filmu trochu více vysvětlí, jak se to vlastně má s nákazou, a tak můžeme sledovat, jak se nákaza šíří právě s Ángelou.
Prostředí ropné věže je celkem deprimující a mělo by být klaustrofobní, ale nemohu si pomoct, sem tam jsem měl prostě pocit, že se to odehrává v nějaké obyčejné jídelně a rozhodně to na mě nemělo takový efekt, jaký bych čekal. Jaume se zaměřil na to, aby všechno dobře vypadalo, aby to bylo moderní, aby se film nezastavil, ale mám pocit, že se trochu zapomnělo na atmosféru, na strach, na to, co zdobilo první film.
Snímek „[REC] 4: Apocalipsis“ by se spíše hodil do ranku akčního sci-fi než do ranku hororového, protože k akčnímu sci-fi má přece jenom blíže. „[REC] 4: Apocalipsis“ je profesionální film, který ale dějově vychází na prázdno a je spíše úlitbou fanouškům ve smyslu návratu hlavní postavy než hororem, který je určený pro všechny. V tom směru vyznívá jen jako trochu dražší béčko, které si hraje na něco víc.
Hodnocení: 40 %