The Graveyard

70%
Pokud máte alespoň minimální sklony k tomu, aby se z vás stali sběratelé kuriozit, pak přijměte pozvánku na jeden zapadlý hřbitov a do jedné z nejpodivnějších her současnosti.

The Graveyard

Vydalo Tale of Tales v roce 2008

 

Patří do této rubriky, nebo nepatří? Vyznačuje se typickými hororovými atributy, jako jsou hřbitov a smrt, ale jinak klidně můžeme "Graveyard" označit za avantgardní nebo umělecký, i když se zabývá každodenními "banalitami". Takový ten typ hry, u níž si na konci řeknete: "Co to bylo?"

 

V bráně hřbitova.

 

Ukázkově předvádí, jak rozdělování do kategorií kulhá. Aby autoři ze studia Tale of Tales objasnili její princip, nazývají ji interaktivním obrazem, protože obsahuje skutečně bezvýznamný děj. Úkolem hráče je pomocí směrových klávesnic dovést starou dámu o holi přes hřbitov k její oblíbené lavičce u kapličky a posadit jí tam. Zatímco odpočívá, na pozadí se rozehraje písnička, která ji vrací ve vzpomínkách do minulosti a k lidem, kteří dávno spí v zemi. Co se stane dál závisí na tom, zda běží trialová nebo placená verze hry. U trialu stařenku zvednete a odvedete ji pěkně ke vstupní bráně. Jestliže vlastníte placenou verzi, pak následuje totéž, ovšem s jedním háčkem. Stařenka se konce své siesty nemusí dožít.

 

Více nebudeme prozrazovat, ale abyste ze hry vůbec něco měli, je třeba alespoň průměrná znalost angličtiny a schopnost chvilku posedět a zaposlouchat se do černého humoru zpívaného textu. I když "Graveyard" trvá přibližně deset minut, dokáže se v hlavě zavrtat jako červík, který se v šedé mozkové hmotě občas pohne a člověk se pak přistihne, že rozjímá nad tím, co se ve hře stalo/nestalo a nad smyslem vět, kterým nemůže přijít na kloub.

 

Úkol dne, tedy dojít až k lavičce, splněn.

 

Pokud se necháte touto hříčkou vést, pak zprostředkuje zajímavý emoční zážitek, do velké míry založený na běžné lidské reakci - na soucitu. Hrdina nejen že neběží, nebije se s netvory hlava nehlava, ale jeho křehkost je úplně hmatatelná, při chůzi se zadýchává a za chvilku začne kulhat. Člověk mimoděk zpomalí, aby si mohla babička na obrazovce vydechnout. Když přijde sekvence vzpomínek, žádná z nich není jednoznačná, je to pásmo náznaků svérázných osudů, které nechává spoustu prostoru pro jejich domýšlení.

 

Prolínání obrazů se shoduje s prolínáním a variabilitou významů, které se mohou do textu písně vložit.

 

Tento projekt spadá do zvláštní větve nezávislé herní produkce, která plní funkci experimentální laboratoře a jejíž váha naštěstí roste. Studio Tale of Tales za něj také bylo nominováno v soutěži Independent Game Festival na hlavní cenu za inovativní přístup. "Graveyard" naznačuje, že stejně jako se na knihkupeckém regálu najde místo pro akční nakládačky i pro poezii, můžeme se jednou dočkat doby, kdy se podobná variabilita stane standardem i mezi počítačovými hrami.

 

Download: http://tale-of-tales.com/TheGraveyard/index.html

 

Minimální systémové požadavky:

Windows XP/Vista/7

grafická karta Radeon nebo GeForce

Hororové hry


Přidat komentář