Ascension

70%
"Ascension" je psychologická hororová hra s morálním poučením, které zní: Neberte děti s sebou do práce!

Ascension

Vydalo Magnesium Ninja Studios v roce 2012

 

Na úvod jsem si dovolila citovat komentář jednoho z přispěvatelů internetového fóra o nezávislých hrách, který trochu nadsazeně shrnuje základní zápletku. Atticus je unavený, nevrlý, nepozorný - takový typický obrázek vyčerpaného rodiče, který neumí skloubit náročnou práci a starost o dceru. Protože je Viola trochu nemocná a otec s ní nemůže zůstat doma, vezme ji s sebou do práce, což není ledajaká kancelář, ale masivní podzemní komplex, jak stvořený pro tajné vědecké projekty a neetické pokusy. Ale zatím vše vypadá v pořádku a Atticus s klidným srdcem nechává dceru na starosti kolegyni...

 

Sebereflexe v koupelně - příležitost uložit stávající pozici.

 

Pak se rozbije výtah, vypadne elektřina a tmou se nezačne pohybovat něco, co vydává nelidské zvuky. Zajisté, problematický vztah otce a dítěte není novinkou, ani zápletka spočívající v uvěznění na místě bez úniku. Ovšem "Ascension" nabízí kvalitní obsah, který má jen pár drobných vad na kráse.

 

Něco jsou skutečné chyby, něco jen zvláštnosti, ale pojďme si je probrat popořadě. Komplikace, na kterou jsem dvakrát narazila, vězela v tom, že když hrdina zemřel a hra se znovu načetla, z inventáře se ztratily předměty. A protože sbíráte jen věci, které mají klíčovou roli pro další děj, nezbývá, než se vrátit k nějaké dříve uložené pozici. Nebezpečný může být Atticus i sám sobě, neboť je hlava přemýšlivá a rád se zasekne s komentáři na tom nejméně vhodném místě. Neboli, než si začnete číst kdejaký cár papíru na zdi, nejdříve se dobře rozhlédněte. Poslední výrazná výhrada směřuje ke speciálnímu patru komplexu, k mrazáku. Nejen, že vám procvičí orientační smysl, ale hlavně nevíte, co přesně hledáte, takže se motáte dokolečka, dokola, až do zblbnutí.

 

Atticus není v komplexu zavřený sám a všichni se cítí stejně pod psa.

 

Příjemných okamžiků však zažijete mnohem víc. Překvapí a potěší časová dotace, která dalece přesahuje pár desítek minut, jak bývá u nezávislých her obvyklé, a slušně napsaný příběh. Psychologický tlak na Atticuse, který má v rukou přežití Violy, pohání kupředu i hráče a přispívá k děsivé atmosféře. Soundtrack odpovídá kvalitě obsahu a přestože na začátku se mi zdála hudba otravná, dál ve hře organicky splyne s prostředím.

 

Osvěžujícím (anebo frustrujícím) aspektem "Ascension" je velká plocha věnovaná pouhým náznakům a vzpomínkám hlavního hrdiny. Co se stalo s matkou Violy? O jaké válce to píše ve svém deníku? Jaký je účel podzemního komplexu? Co je v těch záhadných balíčcích dovezených do skladiště? Otázek je mnoho, odpovědí málo, prostor pro fantazii a vlastní výklady téměř neomezený.

 

Otázka: "Je tu někdo?" Odpověď: škrábání a chrčení ve tmě.

 

Hra má i některé zvláštnosti, či nestandardní řešení. Nekonzistentnost se objevuje v manipulaci s prostředím - zatímco dveře se otevírají klávesou "E", ostatní předměty reagují na kurzor myši. Ukládat hru nejde jen tak někde, ale jen a pouze na záchodcích u zrcadla, tak se nezapomeňte zastavit, kdykoli půjdete kolem (příležitostí zas tak moc není). Atticus získá časem pár zbraní, ale není třeba se obávat, že by se děj zvrhl do masakru. Jejich účinnost byla hodně omezena, což svým způsobem víc odpovídá realitě (ohánět se sekyrkou ve tmě nejspíš nebude mít tu největší účinnost...).

 

Kdyby náhodu hrdina ještě nepochopil, že se děje něco podivného, autoři hry mu nechali vzkaz na zdi.

 

Pro Magnesium Ninja Studios, čtyři kluky z Vancouveru, kteří mají hru na svědomí, byl "Ascension" už osmým zářezem na pažbě. Od doby jeho vydání stihli dokončit další dva tituly a právě se potýkají s jedenáctým, takže mají bezpochyby pořád nápady na nové projekty.

 

 

Minimální systémové požadavky

Neuvedeny.

 

Hororové hry (zombie, příšery, survival, vědci, děti)


Přidat komentář