Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

80%
Sám název napovídá, kde se autoři této hry inspirovali - přímo u mistra hororu a jeho textu „Stín nad Innsmouthem“. Jak příznačné, že její vývoj provázel bezpočet nesnází, jakoby na ni sami Lovecraftovi tajemní tvorové uvrhli kletbu.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
Vydal Bethesda Softwork v roce 2005 (pro PC 2006)
 

Datum vydání se neustále protahovalo, od pozdních 90. let, kdy byla produkce hry oznámena, až do roku 2005, kdy se konečně dočkali majitelé Xboxů. Verze pro počítače vyšla ještě o rok později a na edici pro Playstation vývojáři nakonec rezignovali úplně. Přestože „Call of Cthulhu“ dodnes sbírá velice kladná hodnocení, v polovině minulého desetiletí to byl finanční propadák. K nahlášenému pokračování, které se mělo jmenovat „Destiny's End“, díky bankrotu studia Headfirst Productions nikdy nedošlo. A počítačová verze, která se „vyznamenala“ řadou chyb, neprošla dodnes žádnými dodatečnými úpravami (alespoň se dají dopátrat nějaké neoficiálních patche).

Kdysi dávno pro Jacka všechno začalo pátráním v domě podivného kultu.

Tato lovecraftovská variace spadá do kategorie poměrně těžkých her, které vyžadují často rychlý úsudek a trpělivost. Vlastně tytéž vlastnosti, jaké patří k předválečnému ideálu soukromého detektiva ze staré školy. Bývalý policista Jack Walkers se po letech strávených v léčebně rozhodne právě pro tuto práci. Osud mu rychle přihraje do cesty vyšetřování loupeže a záhadného zmizení mladého obchodníka z městečka Innsmouth.

Město a to, co se v něm děje, doslova naplňují definici „psychologický“ horor. Jeho obyvatelé, neochotní, tajnůstkářští, vyhrožující a nepřátelští jsou vymyšlení tak, aby děsili a aby rozehrávali napětí a neustálou, neurčitou hrozbu, kterou cítí Jack na každém kroku. Pokud už potká někoho, kdo vůči němu zaujme alespoň trochu přátelský postoj, pak se ta osoba snaží kontaktu s ním vyhýbat nebo raději mlčí, aby neohrozila sebe, ani jeho.

Svatyně zaplněná starými spisy a tajemnými plány.

Smysl hry vězí v odhalení tajemství, které si maloměsto snaží udržet samo pro sebe. Nejdříve sice může vypadat jako střílečka z pohledu první osoby, ale ke zbraním se hrdina dostane celkem pozdě a navíc mnohem důležitější roli hraje pátrání a interakce s lidmi. Kromě sbírání důkazů a stop přichází na řadu plížení ve tmě, útěky, hledání úkrytů, a ovšem i boj o udržení Jackovy narušené mysli v použitelném stavu, protože nemusí neustálou, vysilující zátěž vydržet. Komu se podaří dohrát až do konce, může se těšit na odemknutí dalších úrovní obtížnosti.

Ve sklepě se ukrývají hrůzy, které způsobí Jackův psychický kolaps.

Kromě obvyklých chyb, kdy se všechno zasekne a nejde udělat nic jiného, než restartovat, hratelnost ovlivňují ještě další faktory. Na podobě grafiky se podepsalo dlouhé otálení s vydáním, takže nemůže konkurovat ani mnoha dobovým titulům. Animované sekvence zlobí a narušují plynulý běh, navíc se promítají v jakémsi módu, který má replikovat zážitek ze starého filmu, což je docela zbytečné. Na druhou stranu jakási hrubost grafiky (pokud vám podobné věci nevadí) rozšiřuje a prohloubuje dojem z tísnivého místa, na jakém se děj odehrává. Z hlediska hráčského komfortu je diskutabilní i možnost ukládat postup pouze na několika vyhrazených místech, označených zvláštními symboly.

Jak všechno souvisí s Innsmouthem, zjistí až mnohem, mnohem později.

Pokud vás takové problémy neodradí, a navíc máte pozitivní vztah ke klasikovi strašidelné literatury, pak vězte, že jde o herní kousek, který kosmickou hrůzu Lovecraftových povídek zachytil s citlivostí a s úctou k originální předloze.



Systémové požadavky
Windows XP/2000
Procesor Pentium 3 800 MHz
Paměť 128 MB RAM
Grafika DirectX 9.0 3D

Hororové hry (příšery, survival)


Přidat komentář