Clive Barker's Jericho
Vydalo studio Codemasters v roce 2007
„Clive Barker's Jericho“ je střílečka, přímočará a nekomplikovaná. Což samo o sobě nemusí odradit žádného z fanoušků hororu. Horší už je, že strach a napětí v této hře lze vyjádřit číslovkou blízkou nule. Hrůza se tu objevuje jen ve formě prolévání krve, vyhřezlých vnitřností a podobných chuťovek. Příběh má sice jistý potenciál, ale zůstává zašlapán pod těžkými botami týmu Jericho.
Ten tvoří sedm členů a každý z nich ovládá jiný typ zbraně, ke které se časem přidají zvláštní schopnosti (postavy na ně přijdou až v průběhu děje). Skupina je rozdělena na dvě části - tým Alfa a tým Omega. Zní to sice jako začátek zajímavých taktických manévrů, realita je však mnohem smutnější. Vývojáři dali k dispozici základní povely, ale jejich použití nemá víceméně smysl. Za prvé, souboje probíhají v přehledných, rovných chodbách, kde se ani nejde pořádně schovat, natož překvapit protivníka ze zálohy. A za druhé, inteligence členů týmů i jejich nepřátel by se dala označit jako schematická a strnulá (pokud bychom opravdu chtěli použít slovo „inteligence“). Protivníci nabíhají po hlavě do souboje, hned jak někoho ze skupiny zmerčí, a postavy, které zrovna neovládáte, se vrhají do bitky stejně tupě. Navíc ze začátku není možné vybírat, koho by chtěl člověk ovládat (tato možnost se objeví později), a kolikrát nezbude nic jiného, než místo radosti ze střílení do oživlých mrtvol a slizkých příšer pořád dokola uzdravovat zraněné kolegy.
Souboje a jednotlivé „levely“ zůstávají obdobné, takže do hry bylo vloženo pár prvků, které ji mají oživit. Jde o filmové sekvence, dialogy mezi postavami, trocha toho pátrání, co se to vlastně děje a co bude dál. Likvidaci potvor konvenčními zbraněmi, kdy člověk do nekonečna kliká na levé tlačítko myši, občas vystřídá akce, během které se postava ovládá pohybovými klávesami. Podle ikonek se šipkami je třeba mačkat klávesy s tím správným směrem, jinak hrozí hrdinovi záhuba. Minimálně napoprvé tenhle náhlý přechod překvapí a než se hráč zorientuje, jeho postava zemře a už se nahrává znova místo, kde akce začala. Zvláštní, nicméně alespoň nějaká změna v jinak neinovativním průběhu hry.
Postavy se chovají a mluví podobně jako hrdinové béčkových akčních filmů - jde spíš o obehrané charakterové typy než o lidi, ze kterých by mohl mít hráč pocit, že mají něco společného s realitou. Na zavedených klišé stojí i jejich osobní příběhy a škatulkují je tak do kategorií, které už všichni známe, protože jsme je někde předtím viděli.
Tento projekt nabízí standard, který nikoho nepřekvapí, ani vyloženě neznechutí. Grafika běží na příjemné úrovni a možnost hrát za několik různých postav dodává aspoň nějakou variabilitu. Protivníci sice nejsou moc chytří, ale vyrovnávají to svojí odporností. Hráč si tak dopřeje pohled na olezlé mrtvoly, ale i na vybuchující těla, vnitřnosti, co fungují jako zbraň, na krev a zkázu. Autoři vložili dokonce několik hádanek, i když jejich řešení není kdovíjak náročné.
Pokud nejste příznivci tohoto typu her, kde nejde o nic, jen o střílení do šiků nepřátel, zapomenete na ni za pár hodin stejně jako na odpočinkový film s nevýraznými herci a okoukaným dějem. Jericho nezanechá po dohrání žádnou výraznou (hororovou) stopu, natož důvod, proč se k němu opakovaně vracet.
Minimální systémové požadavky:
OS Windows XP
Procesor Intel(R) Pentium(R) 4 2.4 GHz nebo ekvivalentní AMD(R)
Paměť 1 GB RAM
Grafika NVIDIA(R) Geforce(TM) 6600 GT / ATI(TM) Radeon(TM) X1600