Clona (2008)

40%
Remaky japonských hororů jsou klasikou, ale co takhle remake thajského hororu? Tak to je přesně Clona, kde se nás snaží přesvědčit pár amerických hvězdiček, že na to ještě mají.

 

Clona

Shutter

USA, 2008, 85 minut

 

Režie: Masayuki Ochiai

Scénář: Luke Dawson podle původního scénáře Banjonga Pisanthanakuna, Sopona Sukdapisita a Parkpooma Wongpooma

Hrají:

Joshua Jackson (Ben)

Rachael Taylor (Jane)

Megumi Okina (Megumi)

David Denman (Bruno)

 

            „Clona“ je jednoznačnou odpovědí na to, co se stane s thajským hororem, když se jej chopí japonský režisér, vezme si na pomoc americké hvězdičky a celý děj filmu přenese do Japonska. Stane se to, že se všechno napětí, všechen strach, který ve vás originální snímek vyvolával, změní v přímočarou podívanou, která není nepodobná jiným americkým remakům asijských hororů.

            Ze všeho nejvíce „Clona“ připomíná „Nenávist“, kde si hlavní roli zahrála Sarah Michelle Gellar. Mluvím samozřejmě o americkém remaku původního „Ju-On“. No, původního... V pořadí vlastně třetího. Ale nechme těch encyklopedických znalostí. Důležité je, že příběh „Clony“ je skutečně velmi podobný americké „Nenávisti“.

A všude kolem jsou samé fotky duchů.

            Do Japonska se přistěhuje žena (tentokrát s manželem), která tady nemá úplně co pohledávat. Manžel (překvapivě únosný a vlastně vcelku dobrý – až na některé momenty – Joshua Jackson, který i po „Dawsonově světě“ může být ještě dobrým hercem) má v Tokiu práci, je fotografem, ale Jane v Japonsku nemá co na práci. Je tu nová, jazyk nezná, kultura je jiná. Prostě kopie toho, čím procházela Sarah v „Nenávisti“. Škoda, kdyby „Clona“ zůstala v Thajsku, mohl zde být alespoň jiný kulturní podtext.

Dobře věděl, že holení by měl přenechat jiným. Ale nepoučil se.

            Herecké výkony zas takovou ozdobou nejsou. Ano práce s kamerou není objevná. Jsme svědky klasického objevování lidských obličejů, kdy postavy sedí zády ke kameře, která je zabere až v „ten správný moment“. Nic nového, navíc když se to ve filmu objeví hned několikrát, je to poměrně unavující. Skoro taková sportka, kdy divák zaškrtává, jestli má postava obrácená zády něco s ksichtem, je mrtvá anebo úplně v pořádku. Zas tak velké strašení se nekoná a na práci režiséra Masayuki Ochiaiho je vidět, že se hodně inspiroval u svých japonských kolegů Takashiho Shimizu a Hidea Nakaty. Možná, kdyby zkusil být jen trochu svůj a méně americký, mohla se konat větší podívaná. Takhle film skončil jako pouhý průměr, a možná ani to ne.

Joshua Jackson se zapomněl podívat za sebe.

            Za propadák není možné „Clonu“ považovat, ale pro mě se opět ukázalo, jak průměrné a špatné mohou remaky být. Kdyby se na tohle Američani vykašlali, radši by se naučili číst titulky anebo by alespoň udělali pořádný dabing, měli by větší požitek z původního filmu, než z nějaké předělávky, jejímž cílem je většinou stejně jenom zisk a přilákání diváků na to samé. Dost se nám tím zabíjí originalita, tvůrci nemusí nic nového a novátorského vymýšlet, a tak se ani u ostatních filmů žánru s velkou invencí nesetkáme. Ano, můj osobní souboj s remaky pokračuje.

Chlap by si měl dávat bacha na to, s kým leze do postele.

            Masayuki Ochiai nám tak v konečném důsledku představil pouze zajímavý příběh, který jakoby z oka vypadl něčemu, co jsme už viděli. Fotografie je oblíbeným tématem filmařů a je možné ji pojmout různými způsoby, ať už hororově jako v tomto případě, anebo mysteriózně dramaticky jako v případě Antonioniho „Zvětšeniny“. Srovnání není úplně namístě hlavně proto, že v závěru se „Clona“ zvrtla v něco, co je až příliš jednoduché a příliš okaté, protože na to upozorňoval průběh celého filmu. Za pointu rozhodně body navíc nedávám.

 

Hodnocení: 40%

Hororové filmy (duchové)


Přidat komentář