Condemned: Criminal Origins
Vydalo studio Sega v roce 2005 (pro PC 2006)
V kůži vyšetřovatele Ethana Thomase se dostává hráč na scénu brutální vraždy. Její styl vypovídá o tom, že jde o další zločin spáchaný zabijákem, který stále uniká spravedlnosti. Tento úvod končí katastrofou, protože Ethanovi kolegové zemřou a on sám se stává hlavním podezřelým. Naštěstí mu zůstalo technologické vybavení pro zajišťování stop a pár přátel, s jejichž pomocí pokračuje na vlastní pěst v pátrání po skutečném pachateli.
Sbírání stop na místě zločinu představuje svěží nápad, který využívá stejně vymakaných analytických postupů, jaké se objevují v současných televizních kriminálkách. Ethan má pro jejich hledání a zaznamenání k dispozici kompletní výbavu a díky mobilu je neustále v kontaktu s laboratoří, ve které mu kolegyně zaslané indicie hned analyzuje. Proces zjednodušuje hrdinova neobvyklá schopnost vycítit přítomnost podivných věcí a událostí. Prozkoumané vzorky pak slouží buď k dalšímu poodhalení postavy vraha, anebo k vyřešení nějaké hádanky, které se většinou týkají zdolání překážky v cestě a které nejsou nijak obzvlášť složité.
Pronásledování vraha vede skrz rozpadlé budovy města jménem Metro, které se hemží kriminálníky a podvratnými živly. Brutální a realistické fyzické souboje patří mezi nejlepší prvky hry. Střelné zbraně tu mají kupodivu vedlejší roli (což je dané hlavně obrovským nedostatkem munice), mnohem více využití dostanou různě upravené a posbírané věci, které Ethan najde v okolí - kolikrát bere za vděk třeba trubkou vytrženou ze zdi. „Condemned“ převyšuje podobné typy her v relativně vysoké inteligenci nepřátel, kteří nemusejí jen bezhlavě útočit, ale schovávají se, utíkají a někdy překvapí nepředvídatelným chováním. Také se nevalí v nepřetržitých vlnách, ale Ethan se často pohybuje prázdnými setmělými chodbami a nemá potuchy, jestli se před ním někdo neukrývá.
Ošuntělé budovy mají až divadelní nádech, díky sporému osvětlení, které ostře vybírá v černočerné tmě dramatický prvek. Tempo udržují animované scény, které přecházejí nenásilně a intuitivně k akčním pasážím. Autorům se podařilo namíchat děj tak, že obsahuje jak nečekané lekačky, tak nepříjemné procházení nepřehlednými chodbami, ve kterých jsou slyšet bitky mezi kriminálníky, těžké oddechování útočníka, výkřiky, rozbíjení skla a další efekty, které neustále připomínají, že Ethan není nikdy sám.
„Condemned“ má nakonec největší slabinu v příběhu, přestože jeho otevírací část je vystavěná skvěle a rozhodně vyvolává zvědavost ohledně toho, jak se bude rozehraná partie dál vyvíjet. Spousta věcí nebude dopovězena, dovysvětlena, a jakýsi hlubší příběh, který se mohl ukrývat někde pod povrchem, nikdo nevytáhl na světlo. V tomto směru byl potenciál zdaleka nevyužitý, ale možná se autoři ze studia Monolith nechali navést na špatnou cestu už v momentě, kdy začali míchat dohromady realistické a fantastické prvky.
Nenechte se však mýlit předchozím odstavcem. „Condemned“ je nadprůměrná hra, ve které vše šlape, která působí moderně a která obsahuje i výzvu v podobě různých bonusů. Navíc nabízí špičkově zpracované, drsné souboje s násilníky, vrahy, bezdomovci a feťáky, prostě s tím nejlepším výběrem ze společenského dna špinavého podsvětí.
Minimální systémové požadavky:
Windows 2000 a vyšší
Paměť 512 MB RAM a vyšší
CPU 2 GHz