Dead Space
Vytvořilo studio Electronic Arts v roce 2008
Děj je díky znalosti výše uvedených filmů, které vznikly dávno před hrou, dost předvídatelný. Isaac Clarke, hlavní postava, má tu smůlu, že je členem záchranné posádky, která je vyslána za nouzovým signálem z těžařské lodi USG Ishimura. Nikdo neodpovídá na jejich pokusy o spojení, nikdo nereaguje na jejich přistání, nikdo jim nevysvětlí, proč je na lodi karanténa. Dokud si k nim vysvětlení nenajde cestu samo a nepadne mezi ně první krvežíznivá příšera.
Hororovou atmosféru naštěstí nebudují jenom lekačky, kdy na vás vyskočí ze zálohy oslizlá podivnost, co vypadá jako člověk stažený z kůže, kterému vyrostlo pár pařátů navíc. Potulujete se po lodi úplně sami a vypadává na ní neustále elektřina, světla nervně blikají, zachytíte šeptání a výkřiky odkudsi z hlubin vesmírného korábu, který je chladný a jeho chodby nekonečné. Vzkazy psané krví po zdech taky náladu nezvednou. A pak se kolem mihne stín, do uší dolehne něco mezi chrochtáním a mlaskáním a vy víte, že něco hnusného je všude kolem vás a jen čeká, až uděláte chybu.
Na likvidaci mutantů má Isaac k dispozici zbraně, které jsou někdy spíš adaptovaným hornickým vybavením, např. hned první nástroj, který se mu dostane do rukou, je plazmová řezačka. Ale časem může získat i pušku, pistoli nebo plamenomet. Autoři do hry přidali ještě další možnosti - speciální schopnosti nazvané v originále Stasis a Kinesis. Díky nim umíte zpomalit na chvíli čas, což využijete při plnění úkolů i při boji, a také máte telekinetické schopnosti, které se dají použít v podstatě na všechny předměty přiměřené hmotnosti. I podle dopředu zvolené obtížnosti budete mít buď dostatek nábojů, nebo s nimi bude třeba šetřit a pak se vyplatí používat tyto speciální schopnosti nebo v případě nouze přejít do útoku nablízko a potvoře jednu pořádnou ubalit, případně ji rozdupat na padrť.
Minimálně první třetinu hry atmosféra pěkně děsí a to, že se Isaac pohybuje ve svém těžkém skafandru opravdu pomalu, klidu nepřidá. Časem už odhadnete, odkud by mohlo hrozit nebezpečí a prostředí lodi se stává trochu stereotypním, stejně jako plnění úkolů. To totiž vychází z principu, že když se něco podělá, tak dokonale. Kendra a Hammond posílají tudíž Isaaca neustále dokola do lodi, aby zjistil, co se kde stalo, něco přinesl, něco opravil... Děj se ubírá naprosto liniově, máte k dispozici i pomůcky jako je mapa nebo navigační paprsek, který vás dovede k dalšímu cíli. Zajímavější pak bývají některé úkoly, u nichž je třeba zapřemýšlet nebo načasovat akci, aby vše do sebe zaklaplo.
Všechny informační prvky (tedy HUD) jsou zabudovány do hry - ukazatel života máte na zádech skafandru, ukládat hru můžete jen na vybraných místech, stejně tak nakupování věcí probíhá na obchodních kioscích a vylepšovat zbraně nebo oblečení lze pouze na určených stanicích (uzlech).
„Dead Space“ vyšel jak pro PC (na kterém jsem ji hrála), tak pro PlayStation a Xbox. Ovládání i grafika jsou spíš přizpůsobeny konzolím, což ukázalo nevýhody menších monitorů. Stále se totiž díváte Isaacovi přes rameno a postava zabírá velkou část obrazovky, takže je místy nepříjemné, že nemáte dostatečný výhled do všech stran (zapomeňte na dnešní standardy, které se týkají volitelného úhlu pohledu, tady na výběr nemáte). Dalším negativem, které se řešilo na velkém množství tematických fór a které dokázalo řadu lidí od hraní úplně odradit, je nemožnost přenastavení kláves ovládání. Zejména pro ty, kdo jsou zvyklí používat pro pohyb šipky, je tu tak problém, který lze řešit pouze stažením neoficiálních modů.
Protože má příběh docela velký vyprávěcí potenciál, na hru navázaly komiksy i filmy. Ještě v roce 2008 vyšel první animovaný snímek „Dead Space: Downfall“, který dějově předchází prvnímu dílu herní série. Události mezi ním a dílem druhým zase shrnuje film „Dead Space: Aftermath“, vytvořený klasickou i 3D animací.
Tato akční survival střílečka není úplně typickým produktem firmy Electronic Arts, o to víc ji hráči i kritická obec ocenili. Druhé pokračování vyšlo v roce 2011 a co nevidět (konkrétně 5. února 2013) přijde na trh třetí. Bude se odehrávat na věčně zmrzlé planetě Tau Volantis, kde Isaac pátrá po řešení, jak ukončit šíření nekromorfů.
Systémové požadavky:
Procesor: minimálně 2,8 GHz
Paměť: Windows XP 1 GB, Vista 2 GB
Grafická karta: NVIDIA GeForce 6800, ATI X1600 Pro