Deuteronomium - Der Tag des jüngsten Gerichts
Švýcarsko, 2004, 64 minut
Režie: Roger Grolimund
Scénář: Roger Grolimund a Franziska Lehmann
Hrají:
Samuel Binkert (Michael Luhser)
Denise Meili (Angel)
Mario Scarpellini (Inspektor)
Jürg Plüss (Dr. West)
Švýcarská hororová škola není zrovna z těch přímo tradičních, alespoň ne co do kvantity, ale přesto se zde najdou horory, které stojí za pozornost. V nedávné době jsem viděl snímek „Pastýřova panenka“ a musím uznat, že ve Švýcarsku zvládají natočit zajímavé a dobré horory. Pokud ale budeme mluvit o filmu „Deuteronomium - Der Tag des jüngsten Gerichts“ nabízí se spíše říct, že tohle je klasická německá škola a nikoli škola švýcarská, pokud její vyčlenění vůbec má smysl.
Švýcarský horor přece jen nemá tradici tak silnou, aby se dalo mluvit o nějakém žánrovém vymezení, a tak je snímek „Deuteronomium - Der Tag des jüngsten Gerichts“ inspirovaný především německým splatterovým filmem. Roger Grolimund se rozhodl, že natočí film o tom, jak je lidstvo nenávistné prstřednictvím jedné postavy, a to všechno levně, brakově a s pořádnou dávkou násilí a krve.
Michael je celkem normální člověk, i když sousedům by se mohl zdát jako ten, co je příliš tichý, možná trochu podivínský. Kdyby s kamionem najel do skupiny lidí, asi by se sousedé tolik nedivili. Jenže to není nic proti tomu, co se stane, když má Michael zjevení. Zjeví se mu anděl, který má jediný požadavek. Chce po Michaelovi, aby svět zbavil hříšníků. Že je svět hříšný naznačuje už celkem drsná úvodní, dokumentárně pojatá titulková scéna.
Co následuje, to už je klasický splatter, kdy Michael prochází městem a zabije každého, na koho anděl ukáže. Do toho ještě sem tam nějaká ta velmi lehce psychedelická scéna, aby to nebylo pořád jen krvavé, ale tvůrci ukázali, že mají i nějaké to umělecké cítění. Vizuálně je to chvílemi celkem zajímavé a zrovna scény s andělem nejsou vůbec špatné. Také je to jediné dějové ozvláštnění.
„Deuteronomium - Der Tag des jüngsten Gerichts“ představuje klasickou levnou podívanou, která disponuje extrémními scénami násilí, které ale nejsou nutně zaznamenány explicitně, spíše jsou pak patrné následky, kdy všude je krev a případně se zde válejí i nějaké ty vnitřnosti. Scenáristicky velmi slabý film, který košatější děj nechce a ani nepotřebuje. O příběh tolik nešlo.
Hodnocení: 40 %