Ta paidia tou Diavolou
Řecko, 1976, 108 minut
Režie: Nico Mastorakis
Scénář: Nico Mastorakis
Hrají:
Robert Behling (Christopher)
Jane Lyle (Celia)
Jessica Dublin (Patricia)
Gerard Gonalons (Foster)
Řecký horor není tak úplně pojem, ale co si budeme povídat, on není pojmem ani horor český. V obou filmografiích se dají najít snímky, které rozhodně do hororu patří. A jelikož tu českou filmografii známe lépe, asi jich vnímáme více. Snímek „Ta paidia tou Diavolou“ je pak důkazem toho, že i Řecko má své hororové filmy. Jen tenhle je takový hodně blízký mezinárodnímu pojetí, a to nejen proto, že se v něm mluví anglicky.
Na první pohled se jedná o snímek, který má hodně blízko k italskému hororu 70. let a rozhodně se v něm hodně inspiroval. Nejen příběhem, ale i vizuální stránkou, kde jsou barvy trochu mdlejší, aby v některých chvílích mohly překvapit. Snímek pak zaujme i svým přístupem k nahotě, minimálně té ženský, který je hodně otevřený. Film je možné považovat za erotický.
Snímek se točí kolem Christophera, který vypadá, že je zamilovaný do Celie. Jsou na řeckém ostrově, a zatímco Christopher volá matce, rozdává si to s Celií, což dá matce jasně najevo. Už z toho je jasné, že nebude úplně normálním člověkem, což je podrženo ještě tím, že telefon jeho matky je odposloucháván policií. Christopher bude asi trochu magor, což se také velmi rychle projeví.
Každý člověk si vytváří určitý morální kodex, podle kterého jedná. Christopher má také takový – nesnáší, když někdo jiný porušuje pravidla. Když je žena nevěrná svému manželovi, když k sobě cítí náklonost dva muži nebo dvě ženy. Sám dělá zvrhlé věci, ale to je v pořádku, protože v jeho případě to nevadí, ale u jiných to prostě nesnese. Ten kodex je hodně pokřivený, ale když herce sledujete, tak nějak byste mohli mít pocit, že tohle není jen scenáristická svévole, to je chování, které může šílenec mít.
„Ta paidia tou Diavolou“ není snímek přímo exploatační, protože zde je mnoho scén, které nejsou na kameru vůbec nasnímány, dějí se mimo ni. Tohle se mi ale líbí. Já nepotřebuji vidět, jak to kůzle – opravdu je to malá koza, ne jehně – umírá, mě stačí, že to je mimo záběr, protože to svůj efekt má. Na svou dobu hodně nepříjemný film, který si svůj efekt podržel i do současnosti.
Hodnocení: 60 %