Draculův švagr aneb Kdopak by se hrůzy bál: Geniální plán
Česká republika, 1996, 22 minut
Režie: Karel Smyczek
Scénář: Martin Bezouška, Dušan Kukal
Hrají:
Jiří Lábus (Robert)
Eva Holubová (Svatava)
Bohumil Klepl (vyšetřovatel)
Vítězslav Jirsák (vyšetřovatel)
Vystudovaného elektroinstalatéra (slaboproudaře) Roberta psychicky týrá, uráží a ponižuje jeho manželka Svatava natolik, že se jí rozhodne zabít. Coby sečtělý fanoušek kriminálních románů pro svůj čin vymyslí geniální plán, jak ze sebe, coby manžela, smýt jakékoliv podezření. Vše jde dobře, schyluje se ke konečnému aktu. Nebyla by to ale Svatava, aby Robertovi opět nedokázala, že to, co si o něm již dlouho myslí, je, zdá se, pravda. Jednoduchý, přímý, úderný a v podstatě (jak u Švandrlíka taky jinak) komický příběh pro dva hráče (nepřekvapivě skvělé výkony Jiřího Lábuse a Evy Holubové) a několik statistů, respektive statistek. A málem bych zapomněl, nádherného a skvělého psa Harryho.
Podobné příběhy jsou ve své neoriginální a notně využívané zápletce „kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá“ (kolik příběhů o dokonalých plánech jak někoho sprovodit ze světa jsme již viděli?) stojí hlavně na závěrečném překvapení. Tento je na tom trošku jinak. Ten závěr nijak nepřekvapil, neboť k němu v podstatě směřoval celý děj i celkový Robertův charakter. Zajímavé je zde hlavně to, co mu předchází. Viděli jste například Jiřího Lábuse v nějakém filmu, kde by nezvládal svou roli a neposkytoval ji svým hlasem, vzhledem lehce mentálně retardovaného psychopata z jedné strany, z druhé takového hodného, neškodného, ňoumáckého strejdy, přesně to, co potřebuje? Přesně to předvádí tady.
Robertova postava a Lábus jako herec naprosto beze zbytku splynuly v jedno. Podobně je na tom i Eva Holubová, i když té se její postava ne vždy povede. Tady to, naštěstí, neplatí. Ač zde v podstatě záporná, respektive negativní, postava, okamžitě si vás svým cynickým tónem hlasu dostatečně doprovázeným skvělými grimasami ve tváři, získá. V tomhle je Holubová skvělá, a když se to tak vezme, je to obrovská část jejího hereckého potenciálu. Mladičký Bohumil Klepl pak v kratičké roli policisty elegána pak už jen příjemně pobaví, více toho nestihne.
V tom dobrém smyslu mi velice zábavný a komický připadal hlavně vrah, nahánějící své oběti se silonkami v ruce. Postrádá to jakékoliv napětí, strach a dramatičnost, ale ve své přirozenosti (což je, zdá se, až na pár výjimek, průvodní jev celého seriálu) se na to docela dobře kouká a baví to. „Geniální plán“ patří ke zlatému středu seriálu, tvoří jeho silný průměrný základ.