El pacto
Španělsko, 2018, 106 minut
Režie: David Victori
Scénář: Jordi Vallejo, David Victori
Hrají: Belén Rueda, Mireia Oriol, Darío Grandinetti
Faustovské téma je jedno z velmi oblíbených, které se prolínají historií literatury a následně i filmu dlouhodobě. Je to téma, které má svoje kouzlo, a hlavně je to něco, co se děje i v reálném životě, i když v tom případě není ďábel skutečným ďáblem, ale třeba lichvářem, nebo jen hodným sousedem, který chce pomoct a tvrdí, že za to skoro nic nebude chtít. A tohle téma použil i snímek „El pacto“.
Španělský horor „El pacto“ je v mezinárodní distribuci uváděn jako „The Pact“ nebo také jako „The Covenant“, kdy oba anglické názvy a samozřejmě i ten španělský vyjadřují to samé – nějakou úmluvu. K té skutečně dojde, protože Mónica (Belén Rueda) se ocitla v situaci, v níž by se nechtěla octnout žádná matka. Její dcera je v nemocnici a prognóze nevypadá vůbec dobře.
Clara (Mireia Oriol) je diabetička a jednou se jí povede nevzít si inzulín, což nakonec vede k tomu, že skončí v kómatu, z něhož se nemůže probudit. Mónica by měla ráda zpátky svou dceru, ale nemůže udělat v podstatě nic. Tedy alespoň do chvíle, než jí její známý prozradí, že je tu určitý rituál, který pokud je vykonán a je s mužem, jenž se objeví domluveno, že mu Mónica jeho službu vrátí.
A tak se matka může těšit z opětovného setkání s dcerou, protože Clara je skutečně znovu při vědomí a vypadá zdravá. Je ale jasné, že cena bude muset být zaplacena. A tak se Mónice začínají dít celkem nepříjemné události. Skoro to vypadá, že život její dcery by měl být vykoupen za jiný život, ne nutně Moničin, stačí jen, aby někomu pomohla na druhou stranu. A opravdu to stačí?
Španělský horor „El pacto“ není špatně natočený, ale bere si klasické téma, které nezpracovává nějakým novým způsobem. Místo hororu je to sem tam spíše takové rodinné drama o tom, jak chce matka pomoct dceři, jak dělá všechno možné, aby pak sebe i ji zachránila. Ta citová rovina je v tom silná, myslím, že je tomu na úkor hororu jako takovému, nedostává tolik prostoru.
Hodnocení: 40 %