Fallout 3

90%
Když nové studio přebíralo sérii "Fallout", všichni byli zvědaví, jak se s touto klasikou poperou. V Bethesdě vše vyřešili po svém variantou na osvědčené "Elder Scrolls" a bezpochyby uspěli.

Fallout 3

Vydalo studio Bethesda Softworks v roce 2008

 

Na pokračování se čekalo celých deset let. Mezitím vyšla pouze hra "Fallout Tactics", což je klasická tahová strategie. Bethesda vsadila na osvědčené prvky předchozích dvou dílů a zkombinovala je s principy svojí známé fantasy. Výsledek pesimistům vytřel zrak a vlil do série novou krev. Vytknout se mu dalo jen máloco, nejvíce stížností sklidily otravné bugy u konzolové verze.

 

Ale pojďme nahlédnout do vaultu č. 101, kde se právě narodil náš hrdina. Vyrůstáme s ním až po okamžik, kdy je z něj devatenáctiletý dospělák a strhne ho vír dramatických událostí, které vyvrcholí zběsilým útěkem ven do pustiny. Odchod z vaultu je jedním z okamžiků, kdy autoři zručně hrají na emoce a který si proto dobře zapamatujete. Lehce je dávkují i dál: setkání s Dogmeatem, při němž se nostalgicky rozněžní ti, kdo pamatují první díl, další důkaz existence ufonů nebo vtípky černé jako duše otrokáře Eulogyho Jonese (např. budovu sídla Bethesdy teď obývají skupinky ghoulů, ve které se proměnili firemní zaměstnanci).

 

Typický obrázek - depresivně impozantní pohled na přístřešky vybudované z trosek.

 

Třetí díl je oproti svým předchůdcům brutálnější, depresivnější a realističtější, třeba při soubojích nablízko vnímáte soupeře jako skutečnou horu masa a kostí. Ale zůstalo v něm to, co přineslo "Falloutu" reputaci přelomového projektu: volnost pohybu a rozhodování, specializace a spousta vedlejších úkolů. Zatímco střelné zbraně představují nejhladší způsob, jak projít hrou (a vřele doporučuji, pokud se ve "Falloutu 3" ocitáte poprvé), výzvou jsou pak ruční zbraně či boj holýma rukama, který v kombinaci s plížením a nečekanými přepady umožní řešit úkoly úplně jinak. Tahový princip boje už nebyl v době vydání nejvhodnější mechanikou, ale jeho pozůstatek se zachoval v systému VATS. Hráč má šanci přejít do zvláštního módu, ve kterém může přesně zamířit na nejzranitelnější místa protivníka a pak si jen ve zpomalených záběrech vychutnat výsledky destrukce. Palebná síla souvisí samozřejmě se schopnostmi, které se dají vylepšovat nejen při nových úrovních, ale i díky čtení knih, učením od určitých NPC a také prostřednictvím sběratelské kolekce figurek s kinklající hlavou maskota celého světa "Falloutu", kterému se říká "vault boy".

 

Ne všichni ghoulové jsou agresivní, ale tenhle se nezdá přátelsky naladěn.

 

Kapitolu samu pro sebe by si zasloužilo prostředí, jak po vizuální, tak po zvukové stránce. Odpoutejme se od animace postav, která je trošku strnulá a zasloužila si větší péči, a obraťme své oči ke kouzlu postapokalyptické pustiny. Výtvarníci se vyřádili především na Washingtonu, který skončil v monumentálních ruinách. Jeho ulice osídlili supermutanti, jeho podzemí ghoulové a lze v něm strávit hodiny a hodiny důkladným průzkumem nebo bezcílným poflakováním. Pokud by se snad hráč cítil ze vší té zkázy osamělý, pak si může jednoduše naladit některou z rádiových stanic na svém pip-boyovi a nechat se unášet na vlně hitů ze 40. let. Soundtrack je jednoduše famózní, ale ani ostatní audio za ním nezůstává pozadu - lze si vychutnat svištění větru v poušti i chrochtání nepřítele, který právě naposledy dodýchává pod nohama hrdiny.

 

Pohled na nepřítele v systému VATS.

 

Autoři udělali vše pro to, aby se hráč ve zpustošené zemi co nejvíc zabydlel. Časem může získat vlastní dům či apartmá, do kterého lze nakupovat vybavení a nechat ho zařídit podle gusta. Na dílenských stolech je možné vyrábět speciální zbraně podle plánků (odměny za splnění úkolu, občas jdou sehnat u obchodníků anebo při troše štěstí na ně narazit úplnou náhodou). Pro módní nadšence tu pak jsou služby kadeřníka a hrdinu lze navléct do stylových obchodních obleků, do těžké zbroje, anebo ho nechat poletovat po pustině v elegantním pyžamu.

 

Důležitou roli tu opět hraje karma, tedy statistika kladných a negativních dopadů jednání hlavní postavy. Na jejím skóre záleží, jak s vámi budou ostatní postavy jednat, ale dokonce i to, který společník se k vám bude chtít přidat. Převaha dobré nebo špatné stránky také ovlivní, jakým způsobem se dovypráví příběh osamělého poutníka, protože na závěr dostanete pěkné shrnutí toho, co kde prováděl a jak svými akcemi ovlivnil budoucnost. K tomu jedno upozornění: po dohrání hlavní linie hra končí a byla by škoda nechat si ujít spoustu vedlejších questů a neprozkoumaných míst. Ovšem nic samozřejmě nebrání v tom, vydat se do pustiny s úplně odlišnou postavou, případně přikoupit sadu rozšíření, které přinesly nové lokality a úkoly. Opakovaná hratelnost totiž patří mezi obrovské plusy tohoto RPGéčka.

 

Poznáváte americké hlavní město?

 

Po jednoznačném úspěchu trojky se předpokládalo, že se v řadě pojede dál. Díl s číslem 4 se prozatím zasekl, ale naštěstí přišlo pozvání do doupěte hazardu, do Vegas. Na tenhle výlet se vypravíme příště.

 

 

 

Systémové požadavky:

Windows Vista/XP

Procesor 2,4 GHz

Paměť 1 GB RAM

Grafická karta NVIDIA, GeForce ATI x850

Hororové hry (zombie, příšery, survival, vrazi, mimozemšťani)


Přidat komentář