Fallout
Vydali Interplay Productions v roce 1997
Není to jen o krajině proměněné v poušť, ani o agresivních zmutovaných zvířatech, je to především o lidech, kteří se snaží přežít, i když všechno stojí proti nim. Možná i proto ve „falloutích“ hrách najdeme tak málo kladných postav a dobrých konců. Psát o „Falloutu“ by se dalo přirovnat k nošení dříví do lesa, existují o něm stohy popsaných papírů a nepočítaně webových stránek. Ale má tu své místo a proto se vrhněme do alespoň letmého přehledu obsahu prvního dílu.
Každé správné RPG začíná hrdinou. „Fallout“ patřil mezi průkopnické projekty, ve kterých se vybraná postava stala alter egem hráče a ten mohl rozhodovat o jejích vlastnostech, o tom, jak jedná s ostatními lidmi, jaká dělá rozhodnutí, kam jde a co má vůbec v plánu. Na výběr tu jsou tři připravené postavy, ale rozhodně se vyplatí investovat nějaký čas do vygenerování své vlastní.
Začátek je ostatně pro všechny stejný. Píše se rok 2161 a v jednom z mnoha vaultů, podzemních úkrytů, kam se lidé schovali před nukleární válkou, se porouchal čip, který kontroluje pitnou vodu. To znamená, že obyvatelé mají 150 dní, než zemřou žízní, a že je potřeba vybrat „dobrovolníka“, který bude vyslán do nehostinné pustiny a pokusí se zachránit, co jde. Krajina je sice nehostinná, ale pustá rozhodně není. Zatímco část obyvatel bývalých Spojených států z vaultů nikdy nevystrčila nos ven, na povrchu existují malé skupinky lidí bojující o přežití, obří krysy a krtci, oběti radiace, ze kterých se stali tak trochu zombie, mutanti, různé mocenské skupiny, které si to mezi sebou rozdávají a snaží se urvat území a potřebné zdroje. Prostě postapokalyptická země v celé své zrůdnosti.
Zcela zásadní pro charakter hry je její rozvětvenost ohledně dějové linie. Hlavní směr sice udává hledání čipu, ale z této cesty se dá kdykoli odbíhat, protože se vždycky vyskytne někdo, kdo potřebuje pomoct - zachránit souseda, ošidit ho, případně rovnou zabít. Aby se do všeho nemusel hrdina pouštět sám, může se k němu přidat pár společníků. Někteří jsou více užiteční, jiní méně, ale všichni pomáhají v soubojích a můžou třeba nést kus inventáře. Kdo dává přednost samotě, má možnost odehrát se svojí postavou sólo celý příběh. Další naprostá volnost funguje v rozdělování vlastností hrdiny, a i když je vhodné na začátku zvážit, jestli zachránce vaultu bude ostrostřelec nebo spíš rozdávat rány mechanickou vystřelovací pěstí, do velké míry se dají modifikovat v průběhu hry.
Svět osídlily roztrhané, více či méně chaotické, skupiny přeživších. S některými z nich se potkáte napříč všemi díly - Brotherhood of Steel, což je parta novodobých rytířů, kteří ujíždějí na nejlepších technologiích a nosí brnění, k němuž se nikdo jiný nemůže dostat. Obchodníci, nájezdníci, ghoulové... Inspiraci čerpali autoři ze starší hry „Wasteland“, některé části připomenou filmy o Šíleném Maxovi, ale hlavním tematickým zdrojem byly komiksy a dobrodružná sci-fi z padesátých let. „Fallout“ se tak dá považovat za alternativní realitu, ve které šel technologický vývoj odlišným směrem a kde energetické zbraně fungují na monočlánky, počítače jsou systémem vakuových trubic a z rádia znějí šlágry Ink Spots.
Jenom slepý by tvrdil, že jednička „Falloutu“ byla bez chyb, ale jde spíš o minoritní lapsy (např. zaseknutí postavy ve dveřích, takže nemůžete projít; dialogy, které jsou samozřejmě zjednodušené a občas přeskočí věty, které by patřily do souvislejší konverzace). Tahový systém na akční body vyřešil technicky průběh soubojů, ovšem dnes působí zpomaleně, obzvlášť když se do přestřelky přimíchá třeba deset postav najednou, jako se to může stát při přepadení obchodnické karavany. Putování z místa na místo probíhá výběrem cílů na mapě a kdykoli může být přerušeno právě střetem s nepřátelsky naladěnými protivníky.
Dnes lze „Fallout“ hodnotit z úplně jiného pohledu než doboví recenzenti, proto mu bez rozpaků dávám 100 %. Už jenom za to, že zahájil novou generaci počítačových her a že dodnes obsahově v ničem nezastaral. Navíc na něj navázala série dalších dílů, které si kvalitou se svým předchůdcem v ničem nezadají a udržují návykovou směs násilí, dobrodružství, černého humoru a trpké beznaděje v poměru, jaký mají její fanoušci rádi. Na Fallout 2 přijde řada už za týden a probereme i věci, na které už v tomto článku nezbylo místo.
Minimální systémové požadavky:
Windows XP / Vista
Procesor 1 GHz (1.4 GHz doporučeno)
Paměť 256 MB RAM (512 doporučeno)