Godzilla (1954)

100%
Japonská legenda, která nezůstala nikdy zapomenuta, i když se jí Američané pokusili zprznit, v čele s Rolandem Emmerichem.

 

Godzilla

Gojira

Japonsko, 1954, 96 minut

 

Režie: Ishirô Honda

Scénář: Ishirô Honda  , Shigeru Kayama a Takeo Murata

Hrají:

Akira Takarada (Hideto Ogata)

Momoko Kôchi (Emiko Yamane)

Akihiko Hirata (Daisuke Serizawa-hakase)

Takashi Shimura (Kyohei Yamane-hakase)

 

Americká „Godzilla“ není filmem, který by mě nadchnul, i když jinak Emmerichovi ty jeho filmy docela baštím. Jenže „Godzilla“ se prostě snažil být velkolepým filmem, který nebyl nic jiného než pobíhání po New Yorku, který je devastovaný velkou bestií. To už jsme viděli v jiných jeho filmech, jen ta bestie má pokaždé jinou podobu. Závěr s nevylíhlými vejci, tím si Emmerich jen pojistil, že by mohl natočit sequel, k čemuž, díky bohu, nedošlo. Byl jsem ale zvědavý, jaký je film, ze kterého Emmerich vycházel. Na původní japonskou „Godzillu“, nebo „Gojiru“ chcete-li, jsem se v pravdě těšil.

Je krásná a ničí všechno, co jí přijde do cesty.

S potěšením jsem zjistil, že japonská „Godzilla“ je hodně jiná. Nejenom proto, že je natočená v černobílé, ale prostě proto, že všechno je tam lepší, a to i přesto, že zde chybí digitální triky. Tak ono se ani není čemu divit. „Godzilla“ už má skoro šedesát let a v roce 1954 se s digitálními triky pytel ještě neroztrhl. Japonci využívají klasické trikové technologie staré školy, máme tu spoustu zmenšených modelů a loutek, ale přesto snímek vyznívá neskutečně epicky a velikášsky, v tom dobrém smyslu slova.

Vypadá to skutečně efektně.

„Godzilla“ se neobejde bez patosu a není se čemu divit. Japonci se potřebovali po letech vyrovnat s největší katastrofou v dějinách své země – se svržením dvou jaderných hlavic na Hirošimu a Nagasaki. Ale i když je „Godzilla“ filmem vlasteneckým, který ukazuje, jak se Japonci dokáží vyrovnat s katastrofou, zároveň je to klasický monster horor, kterému nechybí nic z toho, co by měl takový film mít. Skvělé monstrum, vědec, který to nemá v hlavě úplně v pořádku, ale ne tím úplně šíleným způsobem, jen prostě přišel s vynálezem zkázy, nechybí láska a samozřejmě obrovské lidské odhodlání.

Člověk je možná malinko zklamaný, když vidí, jak se to dělá, ale stejně jsou to kouzelníci.

Sledovat Tokio, i když to samozřejmě jsou jen kulisy a modely, které je zničené potom, co jej Godzilla napadla... no není to zrovna pohled příjemný, hlavně když si ho člověk dá do souvislosti s posledními katastrofami, které se v Japonsku staly. Podobně vypadala země po ničivém tsunami, stejně tak i po dopadu jaderných bomb. Film zachycuje, jak Japonsko trpělo, jak trpěli jednotliví lidé, ale stejně tak to, jak se země dokázala znovu postavit na nohy, přežila obrovskou katastrofu a šla dál.

To aby tady nebyly jen fotky Godzilly.

Film je důležitý hlavně pro Japonsko, ale i ostatní diváci si zde najdou svoje. Efekty jsou na dobu skutečně parádní, příběh je jasný, ale jednotlivé záběry a scény prostě fungují dohromady. Když se člověk podívá na současné katastrofické filmy (napadají mě „Armageddon“, „Pearl Harbor“ nebo i zmiňované Emmerichovy filmy), zjistí, že se žánr nikam neposunul a že právě „Godzilla“ byla jedním z průkopníků.

 

Hodnocení: 75%

Vaše komentáře

ANONYM
chtěla bych ten film vidět celý, ale nemůžu ho nikde sehnat, prosím o radu.
ANONYM 24.04.2017 00:45:17 Reagovat Přidat nový komentář
Hororové filmy (příšery, zvířata)


Číst komentáře