Half-Life
Vydalo studio Sierra Entertainment v roce 1998
Pokud hledáte kvintesenci dokonalé hry, nehledejte více. "Half-Life", to je diamant na vrcholu pomyslné pyramidy a natolik převratný projekt, že autorský tým Valve měl na konci devadesátých let problém najít vydavatele. Už hlavní postava napovídala, že tady půjde o něco docela nového...
Žádný Rambo, žádný voják ze speciálních jednotek, ale obyčejný vědec Gordon Freeman s brýlemi v tlustých obroučkách, který se ocitl jen ve špatnou dobu na špatném místě. Přesně řečeno u kontrolovaného pokusu, z něhož se vyklube katastrofa, při níž do výzkumného komplexu proniknou nestvůry z jiného světa. Když se Gordon vzpamatuje, nezbývá mu nic jiného, než si proklestit cestu ven a při té příležitosti zastavit útěk nebezpečných potvor z výzkumné oblasti.
Příběh není příliš inovativní, zato je vyprávěn zcela novým způsobem, inteligentně a napínavě. V těle hlavního hrdiny zůstáváme celou dobu, i ve vložených animovaných scénách, čímž se prohlubuje sepětí s Gordonem. Prostředí bylo pojato maximálně realisticky a iluzi skutečnosti pomáhají drsné i vtipné detaily. Postavy se díky hláškám a dialogům proměňují z umělých figurek na svébytné charaktery. Autoři se také dokázali zbavit systému jednotlivých levelů a propojili části rozmanitého komplexu, takže hrdinův postup skutečně působí jako jeden velký běh o život.
Čistokrevná střílečka by sice fungovala, ale pro zpestření ji doplňují hádanky. Nemusíte však být adventurní typ, co si užívá hodiny hledáním řešení, tady jsou zcela přirozenou součástí děje a jejich rozlousknutí nepůsobí větší problém. Typy nepřátel mají dostatečnou variabilitu, aby boj s nimi nezačal nudit, chovají se hodnověrně. Gordon navíc občas narazí na speciální druhy, které potřebují zvláštní zacházení, jinak by ho jedním zásahem roztrhli vejpůl, případně spálili na oharek, případně rozklovali na padrť. Postupně čelí stále chytřejším protivníkům, kteří reagují na hrdinovu taktiku postupem, který má hlavu a patu a který se přizpůsobuje situaci na bitevním poli.
Zásadním rysem "Half-Life" je, že se neustále něco děje. Prostředí podléhá zkáze a proměňuje se - stěny padají, podlaha mizí pod nohama atd. Ve střehu hráče drží i fakt, že nepřátelé mohou být úplně všude, ve vodě, na stropě, v jakékoli černočerné šachtě klimatizace. Dokonce se na scéně objeví různé zájmové skupiny, takže se Gordon záhy ocitne v kleštích mezi mimozemskými potvorami a útočící armádou. To znamená, že příběh se neposouvá dopředu jen ve vybraných filmových sekvencích, ale neustále, což je stále na FPS docela netypické.
Dá se "Half-Life" vůbec něco vytknout? Samozřejmě, kdo moc chce, vždy si něco najde. Určitě si nejde nevšimnout, obzvlášť na začátku, kdy Gordon hovoří s různými členy výzkumného týmu, že se opakují tři, čtyři vizuály vědců pořád dokola. V některých situacích musí hrdina zvolit krok, který zavání nepravděpodobností, jako například u slavné sekvence v šachtě výtahu, kde musí přeskočit několik dlouhých metrů, na jaké by si netroufl nejspíš ani světový šampion ve skoku do dálky. V poměru k celku jde však o pouhé drobnosti, které z finálního dojmu nestrhnou ani bod.
Minimální systémové požadavky:
Windows XP
Procesor 500 MHz
Paměť 96 MB RAM
Grafická karta 16 MB