Hluboký spánek

80%
Máte oblíbeného indie autora, kterému byste přáli, aby se dokázal prosadit i na „velké“ scéně? Já toho svého nejspíš právě objevila.

Deep Sleep
Vydal Scriptwelder v roce 2012

Developer malých flashových her skrytý pod přezdívkou Scriptwelder je ve skutečnosti devětadvacetiletý kluk jménem Matt z Polska. Na serverech „Armor Games“ a „Newgrounds“ dostávají jeho projekty (kromě jediné nepovedené hry) od uživatelů pravidelně hodnocení kolem osmdesáti procent, což příjemně dokazuje jejich stabilní kvalitu.

 

Kolik her, které znáte, začíná citátem moderního filozofa?

 

Hluboký spánek“ je indie flashová point-and-click hororová útěková adventura. Tak by mohla vypadat nejpřesnější charakteristika, kterou této hře můžeme dát. Zní sice trochu nudně a navíc podobných projektů dnes roste jak hub po dešti (pokud máte dobrý nápad, pak není tak složité ani coby osamělý autor dát jeden z nich dohromady). Než se začnete děsit, že jde o milióntý klon „Slendera“, mohu vás uklidnit, že autorův originální rukopis vyčnívá z davu.

Hra vychází z fenoménu lucidních snů, v nichž se můžete pohybovat a ovlivňovat okolí podle své vůle. Hrdina sice najde zprávu, kterou napsal sám sobě, aby si uvědomil povahu svého snění, ale něco tu nesedí. Měl by se probudit, kdy bude chtít, ale nemůže a ani neví proč.

 

Těším se, až budou počítačové hry schopné zapojit i čichové buňky...

 

Hra splňuje všechno, co je pro žánr typické. Podařilo se vymyslet hádanku ošperkovanou přiměřeně výraznými detaily. Například střídmé, ale efektní použití dabingu (podmanivý hlas v telefonu, který opakuje „Wake up. You have to wake up.“ vám zaškrábe na nervy pokaždé, když ho zaslechnete), nebo miniaturní, vteřinové scény, které rozklepou srdce i kliďasovi (až si zahrajete, pochopíte). Při budování atmosféry narazíme na profláknuté, ale stále účinné nástroje - staré novinové výstřižky s tragickými příběhy, baterku do tmy, nepřístupné dveře a okna, které můžou schovávat cokoli...

 

Někdy by šel člověk do té tmy raději poslepu a bez mihotavého světla baterky.

 

Naprosto klasické ovládání myší, tedy klikání na šipky, které vedou na další scénu, oživují situace, kdy máte napodobit reálný manuální pohyb. Obrazovky jsou střídmě zaplněné, ale i tak dokážou dobře schovat předmět potřebný pro další postup, především pokud si navolíte strašidelně temný stupeň osvětlení. V přítmí se dostanete do pasti pixelhuntingu velice rychle. Drobný problém najdeme jen u prostorové orientace. Úhel pohledu není vždy situovaný tak, aby odpovídal místu, kde právě hrdina stojí. Není vinou hráče, že se pak zamotá a musí přemýšlet, jestli jde skutečně tam, kam chce. Určitě potěší, že pro případ nouze je rovnou v menu připojený návod, který ukazuje postup krok za krokem.

Projekt soutěžil v desátém vydání „Casual Gameplay Design Competition“, které mělo jako téma „útěk“, a vyhrál hlavní cenu. V následujícím roce se objevilo první pokračování „Deeper Sleep“ a trilogii doplnil „The Deepest Sleep“ z loňska. Autor používá převážně volně dostupný software a elektronické zdroje, například celé audio pochází z webu Freesound. Přiznává jim férově plný kredit a seznam těch nejoblíbenějších a nejužitečnějších zpřístupnil na svém webu http://scriptwelder.com/blog/.

 

Co by byla hororová adventura bez novinových článků s temnými historkami.

 

Deep Sleep“ má to zvláštní „něco“, co dělá z pixelovsky hranatých her ideální médium pro hororové příběhy. Tedy nejen jednoduchou grafiku, která vybízí obrazotvornost k vlastní kreativitě a domýšlení věcí za hranice vizuální prezentace na obrazovce. Chytrými a originálními nápady, které rozpouští v klasických schématech, pumpuje Scriptwelder do tradiční adventury čerstvou krevní transfuzi.

Hororové hry (survival, mysteriózní)


Přidat komentář