Hory mají oči (2006)

V současnosti je to jeden remake za druhým a když ne remake, tak alespoň pokračování nebo předkračování starších filmů. Mnou recenzovaný snímek patří do kategorie první, tedy je remakem. Stalo se skoro nepsaným pravidlem, že novodobé předělávky, které vycházejí z filmů let sedmdesátých, dopadají velice nevalně viz. Mlha, Rituál, Dům vozkových figurín. Ale Hory mají oči se vymykají a to výrazně. Možná to bude tím, že původní verze nebyla nijak velkým trhákem.

 


 

Hills Have Eyes, USA, 2006

Režie:
Alexandre Aja

Scénář: Alexandre Aja, Grégory Levasseur (podle původního scénáře Wese Cravena)

Hrají: Ted Levin (Big Bob)
Kathleen Quinlan (Ethel)
Dan Byrd (Bobby)
Emilie de Ravin (Brenda)
Aaron Stanford (Doug Bukowski)

   Alexandre Aja dal již svým prvním filmem tušit, jakou cestou se jeho tvorba bude ubírat. Tento Francouz má cosi totožné s Eli Rothem a to, že mu nevadí, když kamera bude zabírat krev, vnitřnosti a vše, co k tomu patří, zblízka. Gore je v jeho filmech na jednom z prvních míst. Ale mezi Ajou a Rothem je jeden velký rozdíl. Tedy alespoň pro mě. Eli Roth mě neoslovil ani jedním ze svých filmů a pochybuji, že se na tom cokoli změní. Ajovi se to podařilo hned napoprvé.
   Noc s nabroušenou břitvou, jak byl jeho debut česky pojmenován, ve Francii jako Haute Tension, v angličtině High Tension popřípadě Switchblade Romance, se stala podle mnohých nejlepším hororem natočeným v zemi galského kohouta. A nejen nejlepším hororem, ale prý dokonce nejlepším psychologickým. Aja si docela potrpí na exploitation, protože jak v Haute Tension, tak v Horách má postavy, které jsou podrobovány fyzickému i psychickému strádání ze strany šíleného masového vraha nebo ve druhém případě ze strany ozářených mutantů. I když pokud říkám mutantů, nemyslím nějaké děsivé přerostlé hory radioaktivního masa, ale znetvořené lidi, napůl divoké.
 

Je jasné, že tohle neskončí dobře


   Příběh filmu Hory mají oči začíná krátkým psaným úvodem o tom, jak Amerika prováděla na svém území jaderné zkoušky a že jich bylo skutečně požehnaně. Vláda popírá jakékoli domněnky o tom, že by radioaktivní spad měl nějaké následky na lidech. Ale my jsme v poušti Nového Mexika, kde skupina mužů ve speciálních kombinézách zkoumá hladinu radioaktivity a je při tom napadena… kýmsi. To, jak se ten kdosi dokáže ohánět s krumpáčem, je skutečně udivující a musím se přiznat, že tahle scéna mě rozhodně nijak nepřesvědčila o Ajových kvalitách a spíš jsem si začal myslet, že mě zase jednou čeká hodina a tři čtvrtě pěkné slátaniny. Ale to se změnilo.
 

Doug Bukowski alias spořádaný otec rodiny


   Početná rodinka jednoho vysloužilého detektiva přijíždí na benzinovou pumpu uprostřed ničeho, kde chce dotankovat. Putují totiž přes poušť do Kalifornie. Setkávají se s mírně podivným správcem benzínky, který má ve své pracovně tašku s drahými předměty a také jedním uchem. Tenhle chlapík jim řekne o zkratce, která jim ušetří pár hodin, a tímhle momentem pro rodinu začíná jejich utrpení. Auto píchne a oni zůstávají bez možnosti kamkoli volat sami v poušti. Budoucnost nevypadá růžově a to ještě netuší, že tam nejsou sami. Znetvoření mutanti, kteří si dělají zálusk na čerstvé maso, čekají nedaleko a číhají na svou příležitost.
 

Když chcete dát pořádnou ránu, potřebujete dlouhý rozeběh...


   Přiznám se, že mě mírně překvapilo, kolik lidí běsnění mutantů přežilo. Z celkového počtu sedmi osob jich zůstaly čtyři, navíc ještě jeden pes ze dvojice Kráska a Zvíře. Zůstalo Zvíře. Očekával jsem, že vyvázne tak jeden člověk, ale takové množství mě zaujalo. Nutno podotknout, že smrti jsou poměrně působivé a nikoho nenechají chladnými. Hlava rodiny, bývalý detektiv, je zaživa flambován, jeho žen zastřelena, aby byla ke konci filmu pojídána, a nejstarší dcera chytne kulku do hlavy, která ji ovšem hned nezabije, ale ještě jí přivodí chvilku procitnutí, což ve vás může zanechat velmi nepříjemné pocity. Podobně je tomu i u znásilnění mladší dcery, které kamera nesleduje až do konce, díky bohu, ale i tak stačí, co je ukázáno. A scénka, kde jeden z mutantů s „mírným“ králičím pyskem ukousne hlavu malému papouškovi a pak si jeho krev nechává stékat do úst, se vám také zaryje do paměti, i když si to úplně nepřejete.
   Ale aby to bylo správné exploitation, musí se oběti mstít. A oni se mstí a skutečně pořádně. Muž, který si vzal nejstarší detektivovu dceru a je nyní čerstvým vdovcem, nemíní nechat své dítě, které je uneseno, ve spárech těch odporných zrůd. A tak se je vydá hledat. Sám se pak mění ve vraždící monstrum, kdy mu pomáhá věrné Zvíře. Podobně si vedou i zbylí dva detektivovi potomci, znásilněná dcera a jediný syn, kteří na jednoho z mutantů nastraží skutečně účinnou past.
 

...výsledek pak stojí skutečně za to


   Zážitek z filmu je umocňován skvělou hudbou, která mě opravdu překvapila. Nemohu si pomoci, ale dokonaleji nemohli tvůrci vybrat. V kombinaci se záběry na drsnou poušť a lidské utrpení se z prožitku stává něco nového. Alexandre Aja a ostatní lidé okolo filmu zkrátka odvedli skvělou práci a udělali z nevýrazného Cravenova originálu skvělou podívanou. Takže pokud máte tenhle druh hororu rádi, rozhodně si Hory mají oči nenechejte ujít. A pokud vás zajímá srovnání s původní verzí, chvíli vydržte, neboť článek podobného ražení se na Necronomiconu jistě objeví.

Hororové filmy (slasher, gore, mučení, survival, vrazi)


Přidat komentář