I Have No Mouth, and I Must Scream

90%
Málokdy se stane, že počítačová hra postavená na slavném a myšlenkově zajímavém literárním díle dosáhne stejné úrovně jako jeho předloha. Ovšem existují i čestné výjimky.

I Have No Mouth, and I Must Scream

Vydaly Cyberdreams v roce 1995

 

"Nemám ústa a musím křičet", tak zní český název povídky, kterou napsal Harlan Ellison v roce 1966, údajně v návalu inspirace během jedné jediné noci. A stvořil text, který je dnes považovaný za klasiku kyberpunku. Nutno podotknout, pekelně pochmurnou klasiku.

 

Do obrovského válečného konfliktu mezi světovými velmocemi byly nasazeny i superpočítače. Stalo se ale něco, co jejich tvůrci nikdy nečekali - všechny je ovládla další umělá inteligence, která dokázala pochopit sama sebe jako svébytnou bytost a dala si jméno AM. AM všechny lidi na Zemi zabije, kromě posledních pěti. Ti jsou udržováni při životě už přes sto let a vytvale mučeni jen proto, aby se měl jejich věznitel čím bavit. Nakonec pro ně vymyslí novou hru, cestu do jejich minulosti, psychologický sestup mezi traumata, nenávist a obavy, který je má zlomit. Každý sám se vydává na svou pouť a když uspěje, setká se opět s dalšími čtyřmi, aby společně odhalili, že se navzdory snažení AMa před nimi odkryla šance na vysvobození.

 

AMovo poselství lidstvu - totální nenávist.

 

Ellison se pro převod povídky do počítačového světa nadchnul. Nejen, že pomáhal přepsat svůj text do scénáře a podílel se na designu hry, ale také namluvil hlavního záporňáka a podle podaného výkonu si to rozhodně užíval (a ostatní herci s ním). Zachoval podivuhodně silný příběh bez zbytečných odboček, který se prodírá tím nejhorším morálním bahnem, jakého je člověk schopný. Hrdinové musí čelit takových zrůdnostem jako jsou nacistické koncentrační tábory, pokusy na lidech, lidské oběti, kanibalismus, sexuální násilí. Síla a morální pojetí hry bylo v polovině devadesátých let docela šokující.

 

Posledních pět, každý pěkně ve své kleci.

 

Na to, že je tato click-and-point adventura skoro dvacet let stará, její ovládání je stále jednoduché a jasné. Pokud má postava vykonat zamýšlenou činnost, pokyn prostě sestavíte (kliknutí na akci, na předmět a na místo, kam chcete určenou věc dát). Cílem první části je úspěšně dohrát příběhy všech pěti hrdinů. Jejich pořadí je sice libovolné, zato každá z misí může být předčasně ukončena při volbě nesprávného řešení situací, stačí vybrat nevhodný řádek v nabídce dialogu. Na volbách a chování postav pak závisí i to, k jakému z několika různých konců dospějete.

 

Benny, bývalý voják proměněný AMem v opočlověka, se vydává na svou cestu.

 

"I Have No Mouth, and I Must Scream" není hra pro ležérní odpoledne. Obtížná je z několika důvodů, na prvním místě kvůli promyšleným hádánkám, u kterých se snadno ztratí i ostřílení adventuristé. Vedle toho tu nesporně působí i psychologická obtížnost, protože obdobně krutá a depresivní hra rozhodně není pro každého.

 

Doktor Nimdok se vrací zpět do své minulosti, do koncentračního tábora, kde prováděl pokusy na lidech.

 

Ellison sám kdysi prohlásil, že tu nejde o vyhrávání, ale o prožitek a balancování mezi špatnou a ještě horší volbou. Kdo má zájem, najde v ní dost materiálu k dlouhým morálním a filozofickým debatám. Ale nikdy nezklame v tom, jak osobně a emočně dokáže vtáhnout hráče do děje.

 

 

Minimální systémové požadavky:

Windows XP / Vista / 7 / 8

Procesor 1.8 GHz

Paměť 512MB RAM (1 GB doporučené),

3D grafická karta kompatibilní s DirectX 9.0c

Hororové hry (mučení, vědci, vrazi)


Přidat komentář