Intimní past
The Resident
Velká Británie, 2011, 91 minut
Režie: Antti Jokinen
Scénář: Antti Jokinen a Robert Orr
Hrají:
Hilary Swank (Juliet Devereau)
Jeffrey Dean Morgan (Max)
Lee Pace (Jack)
Christopher Lee (August)
Studio Hammer se po letech vrátilo, a to v plné parádě! Ne, dělám si srandu. Ne s tím, že se Hammeři vrátili na scénu, ale s tím, že návrat proběhl v plné parádě. Po poměrně slibném hororu Let Me In tu máme obyčejný horor, který ani není moc hororový, stalkera, který není až tak velký magor, aby nás skutečně oslovil, ale to všechno je zabaleno do profi balení se skvělými herci ve čtyřech hlavních rolích.
„The Resident“ jsem chtěl vidět hlavně proto, že se k Hammerům vrátil Chris Lee, i když tentokrát nikoli v hlavní roli, jak byl zvyklý. Ono v osmaosmdesáti hrát hlavní roli už je dost vyčerpávající. Ale hlavně, že Chris hraje, to je důležité. Jeho hlas pořád zní silně, i když tělo už nevypadá jako v nejlepších letech. V tomhle filmu, více než kde jinde, je zřejmé, že už má prostě svůj věk. Taky zde hraje nemocného muže, dědečka Jeffreyho Deana Morgana, který si zahrál onoho stalkera.
Hilary Swank je mladou ženou Juliet, která se vzpamatovává z rozchodu a urgentně hledá podnájem. Ten se jí záhy naskytne. Za skvělou cenu a navíc s velmi pohledným majitelem, který je na první pohled zvláštní. Má ještě divnějšího dědečka v podání Chrise Leeho. Už jen jeden jeho pohled stačí, aby mě dostal. Sice tenhle pohled prozradí všechno, ale to mi ani nevadilo. Jsem prostě na Chrise vysazený, co si budeme namlouvat. A možná je to i proto, že jeho přítomnost je pro mě tím, co film vynáší o něco výše. Hilary Swank není špatná, to snad ani neumí, Jeffrey Dean Morgan je ve své roli stalkera Maxe přesvědčivý, ale všechno dohromady to nefunguje, protože scénář je prostě špatný.
Víme, že Juliet někdo sleduje. Je nám až příliš brzy řečeno, kdo to je, jaké jsou jeho pohnutky a jak se k Juliet vlastně dostal. Už zbývá tedy jen zjistit, jak to dopadne. Napětí žádné, film se mění v akčák, který se snaží zachytit boj Juliet o život, snahu utéct muži, který se do ní bezmezně zamiloval, nebo tak něco. Trochu červená knihovna, ale přece jen temnější.
Jenže on zde potenciál byl. Juliet se nastěhuje a někdo ji pozoruje. Další den se prochází s Maxem a někdo je při tom sleduje. Kdo je tedy vlastně tím, kdo se dívá? Max anebo bývalý přítel? Mohlo to být tajemné, mohlo to být mysteriózní a mohlo to být napínavé. Jenže místo toho jsme si všechno hned od začátku vysvětlili, nic nás nepřekvapí a nic nás nenadchne. Snad jen pohled na koupající se Hilary Swank. I když je to fajn, na hororový film je to docela dost málo, hlavně na film, kterým by se Hammeři chtěli vrátit mezi hororovou elitu.
Jo, a pak je tu ještě závěr, který to všechno pošle do kytek. Sledujeme scénu, kterou jsme už viděli v desítkách dalších filmů. Vrah se tváří jako mrtvý, ale poté obživne, aby ho silná a sebevědomá žena mohla znovu sejmout, ale on mohl ještě jednou vstát. S hřebíkem v hlavě už to ale nerozdýchá, cesta končí. Následuje jeden ubohý zpomalený záběr, který říká „A je hotovo!“ a finální titulky. Žádné velké gratulace se nekonají, protože tenhle počin prostě nevyšel. Žádné napětí, žádné překvapení a žádná explicitnost. Když tohle všechno chybí hororu, dá se dost pochybovat o tom, že záměr vyšel.
Hodnocení: 40%