Legacy of Kain: Soul Reaver
Vydal Eidos Interactive roku 1999
Kain, pradávný upír, vládne zemi zvané Nosgoth, kterou dobyl spolu se svými šesti dětmi. Mají se čile k světu, zatímco procházejí neustálými fyzickými proměnami, které je dělají silnějšími a mocnějšími. Jenže jednoho dne Raziel předběhne ve vývoji svého otce - narostou mu křídla. Rozzlobený Kain mu je v záchvatu vzteku zničí a s ostatními syny uvrhne Raziela do hlubokého jezera. Ovšem netuší, že na jeho dně přežívá starý mystický tvor, který nenechá Raziela zemřít, ale naopak ho obdaří novými schopnostmi a pošle ho zpět, aby se vypořádal s Kainem.
"Soul Reaver" sice navazuje na svého předchůdce dějem a postavami, ale zatímco první projekt této série "Blood Omen" byl akční, tady se na mnoha místech budete potýkat spíš s hádankami, než s nepřáteli. V adventurním duchu tak procházka hrou dostává další aspekty, než pouhé skákání, běhání a bojování. Ovládání lze podle libosti přenastavit, ale něco zůstane stále stejné - pro různé činnosti se používá různá kombinace schopností (tedy kláves) a pro souboje je důležité používat auto-face, aby měly útoky správný efekt. Pokud nezvládáte harmonizovat pohybové šipky s neukotvenou kamerou, může se každá bitka změnit v chaos (a když se nepřítel rozhodne prchat, může to skončit bláznivou honičkou v uzavřeném prostoru dokolečka). Poměrně rozsáhlé možnosti interakce s okolím předznamenávají různé rébusy a překonávání překážek a také není nutné nepřátele jen mydlit pěstmi (v Razielově případě spíš pařáty), ale házet je do ohně, propichovat ostrými předměty, umlátit je kameny atd. Hra má dobře promyšlené mechanismy cestování mezi sférami, využívání nemateriální a fyzické formy Raziela i speciální glyfy, které hrdinovi zprostředkovávají další schopnosti.
Po grafické stránce příjemně překvapila kvalita animovaných částí i pohybu hlavního hrdiny. Za obzvlášť pokrokové se v době vydání považovalo, že lokace tvořily kompaktní svět bez oddělených úrovní a načítání obrazovek při přechodu mezi oblastmi. Design prostředí má však slabší stránky a i když nelze říct, že by bylo oholené na minimum, určitě mu chybějí detaily, které by působily přesvědčivěji. Obdobně nevyrovnaně vyšlo i audio. Velkou zásluhu na sympatickém vyznění Raziela má jeho mluvený projev od Michaela Bella. Ostatně dabing se celkově povedl, zatímco hudební doprovod časem sklouzne k opakování.
Pokud uvažujete o pořízení "Soul Reavera", vemte v potaz následující potíže. Ovládání Raziela nejvíc prozrazuje, že hra byla převedena z konzole na počítačovou verzi, navíc zmatečnou kameru nelze stabilizovat, a tak může být orientace v prostoru tvrdým oříškem. Druhým zásadním problémem Razielova příběhu je, že zůstal jaksi nedodělaný, chybí mu pořádný závěr i grafika jde z kopce a objevují se nelogičnosti v ději. Vývojářské studio si prostě ukrojilo moc velký krajíc a nedokázalo koncepci dostát, takže se obsah hry scvrkl na dvě třetiny původního plánu. Což je ohromná škoda, protože "Soul Reaver" měl našlápnuto k výjimečnému zážitku.
Minimální systémové požadavky:
Windows XP/Vista/7
Procesor 1.8 GHz
Paměť 512MB RAM
3D grafická karta kompatibilní s DirectX 7