Paranormal
Vydal Matt Cohen v roce 2012
V tomto případě ale nemusí hlavní hrdina paranormální síly hledat, protože ony si ho našly samy. Ocitneme se v kůži umělce Mattela Clarka, který se rozhodl natočit všechny podivné jevy, které se dějí v jeho domě. Samozřejmě, aby dokázal, že není blázen a že si nevymýšlí. Tím minimalistický příběh začíná a v podstatě i končí, ale kvůli němu se "Paranormal" nehraje.
Úkol je jasný, i když splnit ho není jednoduché: natočit co nejvíc, zjistit co nejvíc a na konci se pokochat pohledem na ukořistěné trofeje. Polička s těmito předměty slouží jako ukazatel úspěšnosti - čím víc věcí, tím lépe jste se vypořádali se svým posláním. Jestli je poloprázdná, nic nebrání tomu, vrátit se znovu do hry.
Prostředí autor naprogramoval tak, aby se při každém novém spuštění chovalo odlišně. Strašidelné efekty zůstanou sice stejné, ale jejich načasování se změní, případně se neobjeví vůbec. Autor se nespoléhá jen na vizuální stránku, ale zkušeně ji doplňuje zvukovými nahrávkami, takže zážitek je kombinací toho, co je vidět, co je slyšet a co jde v setmělém domě jenom tušit. Přestože lze velice kladně hodnotit Cohenovu snahu o to, aby se děsivé momenty neopakovaly, v některých okamžicích duchařské řádění tak kulminuje a valí se kupředu, že není šance všechno pořádně vnímat. Pak přicházejí vniveč i ty nejděsivější momenty, protože místo postupné gradace vzniká chaos a vy nevíte, kam se dřív otočit.
Kouzlo žánru "found footage" vězí v tom, že pohled skrz objektiv kamery kombinuje osobní zážitek toho, kdo natáčí, a zkresleného vnímání prostředí, ne přímo vlastníma očima, ale prostřednictvím jiného zařízení. Ve hře je zaveden mód, který kopíruje podmínky skutečného natáčení - napodobuje nestabilitu a třesení rukou. Může z toho vyplynout nepříjemný pocit, že tu člověk nemá nic pod kontrolou a špatně vidí. Koho by to obtěžovalo, může tento prvek v menu vypnout, případně ještě probodávat temné kouty domu světlem z baterky, kterou má Mattel Clark k dispozici.
Zajímavým aspektem hry je pocit, že jste ve všem namočení sami. Neexistují tu žádné další osoby, jenom hrdina, odříznutý od okolního světa. Stojí tak sám proti strašidelnému domu, který se ho očividně snaží vypudit za jakoukoli cenu. Kromě hranic vlastní troufalosti (do některých pokojů není moc příjemné vstupovat) omezuje průzkum také čas daný výdrží baterie v kameře. Hra se tím dělí do několika dní, protože hlavní postava chodí spát,dokud se baterie naplno nedobije.
"Paranormal" je k dostání za relativně nízkou cenu, ale před koupí doporučuje autor vyzkoušet funkčnost grafiky ve volném beta testu. Od vydání v roce 2012 se objevilo několik novějších verzí, protože Matt Cohen stále přidává další obsah a vylepšuje hru i po grafické stránce. Už oznámil také první expanzi s názvem "The Town", která má navázat na děj "Paranormalu". Opustí uzavřený prostor jednoho domu a k prozkoumání nabídne celé město, kde se opět budou události a paranormální jevy náhodně generovat. Inspiraci čerpal z klasiky "Silent Hill", což může lehce napovědět, jak bude výsledek vypadat. Než se ale objeví, "Paranormal" může být skvělým zážitkem pro všechny, kdo mají rádi tento žánr. Obzvlášť pro ty, co mají odvahu hrát po tmě a se sluchátky na uších (*ďábelský smích*).
Systémové požadavky:
Windows XP/Vista, Mac OSX
Procesor 2.8 GHz Dual Core
Grafická karta 512 MB
DirectX 9
Paměť 2 GB