Pathologic
Vytvořilo studio Ice-Pick Lodge v roce 2005
Kdesi v daleké ruské stepi leží malé městečko, do něhož přijíždějí vážený doktor Daniel Dankovský a Artemij Burak, který má převzít pozůstalost po svém otci. Výběr mezi nimi ovlivní, jak budete prožívat následující události. Zatímco Daniel má na své straně místní patriarchy, Artemije si hned při příjezdu splete parta svéhlavých obyvatel s vrahem, který se údajně potuluje po okolí. V okamžiku se promění v nechtěnou osobu a musí být na pozoru, aby si na něm nechtěl smlsnout někdo další. K těmto dvěma alternativám ještě později přibude třetí, dívka Klára. Ať už si vyberete kohokoli z nich, zjistíte, že cíl sice mají společný, ale každý k němu míří svou cestou. Scénář hry je napsaný tak, že víte pouze o věcech, které se týkají právě jen vybrané postavy a i když se s ostatními dvěma setkáváte, díváte se na příběh jen z jednoho úhlu pohledu. Jsou lidé, kteří se odhodlali dohrát všechny tři vyprávěcí linie, protože jen tak lze proniknout do všech podrobností a záhad.
Upřímě řečeno, většina hráčů si to však nechá ujít, i když se jim podaří „Pathologic“ alespoň jednou dokončit. Důvod? Vysoká náročnost. Herní mechanismy vám jdou vyloženě po krku. Neustále je třeba kontrolovat, jak dlouho ještě můžete přežít, což záleží na tom, jestli pravidelně jíte, spíte, léčíte se, chráníte se před nákazou. Ukazatele těchto statistik máte neustále na očích, takže jak stoupají ke kritickému konci křivky, odhadnete, že za pár hodin bude po vás. Tento systém nelze žádným způsobem obejít a zdrojů je zatraceně málo (moje postava tak žila permanentně na hranici smrti hladem).
Neustálý boj o základní přežití komplikuje časový tlak na dokončování úkolů. Některé lze splnit právě jen v aktuálním dni a pokud se nepodaří dotáhnout je do úspěšného konce, s půlnocí zmizí a například zemře postava, kterou jste měli chránit. Určitá skupina NPC stojí na vaší straně a potřebují pomoc, jinak jim hrozí, že popadají jako zralé hrušky do pěkně připravených hrobů za městem. A co teprve, když naplno vypukne epidemie. Každé ráno pak začíná výčtem statistik, kolik lidí zemřelo, kolik se nakazilo. Vstáváte tak už vyloženě pozitivně naladěni...
Městečko tedy propadá každý den čím dál hlouběji do záhadné epidemie, s níž si místní obyvatelé nedokáží poradit. Pokud se už při příjezdu zdálo osamělé, ulicemi brouzdaly opuštěné děti a vzájemná nenávist mezi vládnoucími rodinami rostla, byl to pouhý začátek. Přestože veškerou odpovědnost přehráli na oba cizince, neustále jim někdo hází klacky pod nohy a člověku u monitoru dochází energie, až propadne dojmu, že je všechno dopředu ztracené. Psycho. Anebo geniální způsob, jak vtáhnout do hry.
Existují tací, kteří „Pathologic“ považují za nejlepší herní zážitek života. Na druhé straně není neobvyklé, že hru někdo zabalí, protože mu vypětí a neustálý stres nestojí za to. Kromě obtížnosti jsou tu další aspekty, které je třeba zmínit. Většinu času spolyká pobíhání z místa na místo, což ale k adventurám celkem patří. Horší je to s grafikou, která vypadala neuměle už v roce vydání. A nakonec to jsou překlady. U nás totiž nevyšel přeložený ruský originál, ale anglická verze, která získala za neumělost v dialozích dost posměšků. Rozhovory jsou místy nepřirozené, šroubované, ba i hloupé. Tempo soupeří maximálně s rychlostí želvy a vrstvení záhad může být netušeně depresivní.
Komu hru doporučit? Určitě těm, kteří rádi vyhledávají výzvy, kteří dávají přednost odhalování neobvyklého příběhu před hezkou grafikou a akcí. „Pathologic“ je plný temnoty, chaosu a zoufalství, ve kterém je třeba neustále volit mezi menším a větším zlem. Myslím, že příběh má kvality klasických psychologických románů a že ukazuje, jak obrovský potenciál by podobně založené, novější projekty mohly mít.
Doporučené systémové požadavky:
Operační systém: Windows 2000/XP
Procesor: minimálně 1,4 GHz
Paměť: 512 MB Ram
Grafická karta: GeForce 3/ATI Radeon 8500