Penumbra: Overture

80%
Hra malého švédského studia byla před pár lety příjemným překvapením. Z podhoubí nezávislého týmu vyrostla skvělá adventura, ve které se snaží hrdina, uvězněný ve strašidelném dole kdesi pod ledem a sněhem Grónska, přežít a dostat na svobodu.

Penumbra: Overture
Vydal Paradox Interactive v roce 2007



Hlavní postava, Philip, toho o sobě na začátku moc neřekne a rovnou se pustí do akce. Když po smrti matky získá do svého vlastnictví dokumenty po otci, který měl být už třicet let mrtvý, místo aby poslechl jeho pokynů a všechny papíry zničil, vydá se navzdory výslovnému přání na dalekou cestu do věčně zamrzlé země. Jako správný amatér brzy zabloudí ve vánici a útočiště najde ve ztracených tunelech. Sice se tím zachrání před jistou smrtí, ovšem záhy zjistí, že až taková výhra to nebude...

Philipova kajuta po příjezdu do Grónska.

Tato adventura se proslavila především neobvyklým řešením interakce hlavní postavy s okolím. Engine, který autoři ze studia „Fractional Games“ použili, umožnil hráči simulovat pohybem myši pohyb skutečné ruky. Například když chce rozbít předmět kladivem, vloží ho hlavní postavě do ruky a posouvá myší stejně, jakoby bušil ve skutečnosti. Při otevírání dveří zase tlačí nebo táhne za kliku, může manipulovat se všemi aktivními předměty a otáčet jimi libovolně za použití speciální klávesy, která je uvede do uvolněného módu. Nápad naprogramovat prostředí tak, aby odpovídalo fyzikálním zákonům a reálnému použití věcí, je skvělý, ale místy dotažený až do nevynucených, těžkopádných krajností. Na interakci s předměty jsou založeny vesměs všechny hádanky a výsledný zážitek z velké části závisí na tom, za jak dlouho si na ovládání zvyknete.

První jednoduchá hádanka - jak otevřít poklop?

S tímto systémem souvisí i fakt, že ve hře nejsou žádné střelné zbraně a že všechny souboje probíhají na blízko. Po nepříteli lze vrhat předměty, nebo se do něj pustit holýma rukama, respektive s pomocí nějakého nástroje. Bitky jsou zmatené, hrubé a vyloženě neelegantní. V podstatě takové, jaké jde čekat od Philipa, učitele na vysoké škole. Sice jim to dodává punc autenticity, ale jde o styl, který nemusí každého bavit. Soubojům se však dá docela úspěšně vyhýbat, protože hrdinu vývojáři vybavili i schopností plížit se a ukrývat ve stínech. Může tak zůstat schovaný ve tmě, dokud protivník nezmizí za rohem.

Psychicky narušení vědci jsou oblíbenými figurkami hororových příběhů. Co asi zkoumali tady?

K děsivým příběhům často patří neurčitost a nejasnost ohledně toho, kde se hrdina nachází. Když poprvé vklouzne do tunelu, netuší, kam ho chodby dovedou, ani co ho potká. Grafika není precizní, obrazovka zůstává záměrně na okrajích rozostřená a vyvolává tak ambivalentní pocity o místě, které se zdá na jedné straně reálné, na straně druhé připomíná noční můru. Navíc v kombinaci se skřípáním podlah a tlumenými zvuky, které se ozývají tmavými podzemními prostory, úspěšně vyvolává neodbytný pocit neustálého ohrožení.

Z téhle společnosti nebude mít Philip radost...

„Penumbra“ se objevila nejdříve jako technické demo, které později poskytlo studio zdarma široké veřejnosti. Hra vyvolala dostatečně silný ohlas, aby se do ní vývojáři pustili znovu. Doladili některé technické problémy a přepracovali Philipův příběh na tři epizody: „Penumbra: Overture“, „Penumbra: Black Plague“ a „Penumbra: Requiem“. Podobný koncept, tedy survival adventuru se silným prvkem interakce s prostředím, pak použilo studio „Fractional Games“ i pro další projekt jménem „Amnesia“. A tomu se budeme věnovat příště.



Minimální požadavky
Windows 2000/XP/Vista
Procesor 1,5 GHz
Paměť 512 MB RAM
Grafická karta GeForce 3 Ti / Radeon 8500

Hororové hry (příšery, survival, zvířata, vědci)


Přidat komentář