A máme tu zase jednu předělávku. A jak jinak, předělávku poměrně starého hororu z roku 1973. Ano, už je tomu 34 let, co se poprvé objevil horor s názvem The Wicker Man, jehož nová verze je do češtiny přeložena jako Rituál. Obě verze se od sebe samozřejmě, a to jak kvalitou, tak... vlastně hlavně kvalitou liší.
The Wicker Man, USA, Německo, 2006
Režie: Neil LaBute
Scénář: Neil LaBute podle scénáře Anthony Shaffera z roku 1973
Hrají: Nicholas Cage (Edward Malus)
Ellen Burstyn (sestra Summersisle)
Kate Beahan (sestra Willow)
Frances Conroy (Dr. Moss)
The Wicker Man z roku 1973 nebyl špatným filmem. Takový nadprůměrný horor. Tak proč nepřijít s remakem? Myslím, že na tuhle otázku je možné si odpovědět až nyní. Tedy proč nepřijít s předělávkou tohoto filmu? Právě kvůli jeho předělávce. Jistě, ono zní, když máte v ansámblu Nicholase Cage, divák si pak hned řekne, že ten film bude stát za něco. Ale ono ne. Poslední dobou se ukazuje, že Cage sem tam sáhne docela vedle a vybere si film, který není úplně hodný jeho kvalit. Těmito filmy jsou právě Rituál anebo nedávné sci-fi podle P. K. Dicka Next. Holt kvalitní předloha nemusí mít ještě kvalitní výsledek.
Cage není vůbec špatný herec, já osobně ho mám velice rád. Může vzít roli v akčním filmu (Tváří v tvář), nezapomenutelné romantice (Město andělů) anebo v dramatu (Lynchova Zběsilost v srdci). Rituál rozhodně nikdy nebude patřit k filmům, které by si mohl zařadit do zlatého fondu své filmografie. Tenhle film se prostě moc nepovedl.
Již téměř sto minutová stopáž naznačuje, že tenhle film bude buď hodně zajímavý anebo naopak pořádně nudný. Druhé je pravdou. Film se vleče a co si budeme povídat, po jakýchkoli hororových prvcích se zde zaprášilo. Film vlastně vyznívá spíše tak, že před sebou máme detektiva, který se dostal do Kocourkova, kde však neužije žádnou legraci, ale snaží se vyřešit případ zmizelé dívky, o které všichni, kromě jeho bývalé přítelkyně tvrdí, že neexistovala anebo že je mrtvá.
Příběh je skutečně jednoduchý, i když se tváří jako děsivě složitý. Jistě, na závěr nás čeká opravdu nečekaná pointa, která se však místo šokující jeví spíš jako stupidní vrchol poměrně stupidní podívané. Skutečně, asi horší výkon Nicholase Cage jsem neviděl. Možná ho částečně omlouvá role, kterou dostal, policista, který si hraje na tvrďáka a má zákony v malíku a nic se mu nemůže postavit do cesty, pouze nějaké sny, které nemají absolutně žádný význam a pak ještě společenství žen s vpravdě podivnými zvyky.
Úvod filmu nám ukazuje již několikrát omílané. Takové hororové klišé. Hlavní hrdina je součástí nečekané dopravní nehody. Zkrátka auto u krajnice a do něj z ničeho nic narazí kamión. Úvod k nepochopení, naprosto zbytečný, stejně jako sny, které hlavního hrdinu doprovází po celý film. Cage se z nich nebudí z křikem, ale pouze se jednou dvakrát převalí na posteli. Sny vlastně nemají větší význam, i když na konci se říká něco v tom smyslu, jako že se to tak stát mělo. Prostě jen další klišé.
Teď k asi největší změně oproti originálu. Chybí tu Christopher Lee, hororová legenda, která si zahrála Lorda Summersisla. V nové verzi je tu žena a prostě se skvělému herci nemůže nikdy rovnat. Lee je natolik osobitý, že ho jen těžko někdo přehraje. Navíc sestra Summersisle nevypadá jako nějaká silná vůdkyně, i když na sebe napatlá dvoubarevný makeup a prochází se po polích v dlouhé tunice.
Cage se snaží utáhnout film sám, ale jeho postava je spíš vedlejší role, z které se nakonec stala hlavní. Děj je poměrně nelogický a v některých momentech vyznívá naprosto do ztracena, ať už policistovo uvěznění v jakési studni anebo neustálé rojení včel, opět naprosto zbytečné. I když mám pocit, že se včelími roji snažili tvůrci vyjádřit, že i osada Summersisle je jakýmsi velkým rojem se svou královnou, kde hned po ní mají hlavní roli včely dělnice a až poté trubci. Možná nějaká větší myšlenka, ale opět zabitá snahou zdramatizovat děj a ještě více zamotat, i když mám pocit, že tohle zamotávání se nepovedlo a uzel, který se snažili filmaři uvázat, zklamal a povolil hned při prvním zatáhnutí.
Kdyby byl Rituál o něco kratší, dalo by se na to dívat možná i se zájmem, ale to zkrácení by muselo být minimálně čtyřicet minutové. Při sto minutách je film příliš zdlouhavý a až příliš nudný, postrádající jakékoli zajímavé pasáže.