S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl
Vydalo studio THQ v roce 2007, vyvinulo GSC Game World
Omylem, náhodou, či záměrně se v jednom z nich ocitl i náš hrdina. Začíná typický příběh: nic si nepamatuje a učí se znovu přežít. Pod přezdívkou "Označený" znovu získává přátele, i nepřátele, a potýká se s nástrahami Zóny, aby našel to jediné, co ho spojuje s minulostí. Muže jménem Střelec, kterého má zabít.
Cesta "S.T.A.L.K.E.R.a" do finální podoby si vyžádala roky odkládání, až se všichni báli, že vznikne splácanina bez hlavy a paty. Omezily se některé zajímavé prvky (např. chování ostatních stalkerů jako konkurentů, použití dopravních prostředků), vše za tím účelem, aby hra nebyla příliš komplikovaná. Grafika během let odkladů také ztratila něco ze svého lesku a autorům se nepodařilo vychytat všechny chyby a nesmysly (ještěže existují patche...). Ovšem tyto negativní poznámky blednou tváří v tvář zážitku ze samotného hraní.
Svět Zóny obývají zmutovaní tvorové a vyskytují se v něm fyzikální anomálie, které nemají nic společného se standardním fungováním přírody. Jde o nebezpečné pasti, některé dokonce stalkera i zabijí. Ale v jejich blízkosti se objevují věci, po kterých tu všichni pasou - artefakty. S těmito "kouzelnými" předměty lze obchodovat s NPC a ty nejlepší je vhodné si nechat, protože pomohou vylepšovat statistiky. Správná kombinace oblečení, artefaktů a zbraní je zásadní pro úspěšný průběh hry.
Hned na počátku totiž ukáže svou pravou tvář - i na normální úrovni je pěkně těžká. Samozřejmě to souvisí s ubohým vybavením, s nímž se "Označený" vrhá proti nepříteli. Soubojům se nelze vyhnout, navíc na poprvé přestřelky trochu zmatou. Zbraně nefungují úplně tak, jako v realitě a nepřátelé mnohokrát přežijí útoky, které by je měly dávno srazit k zemi. Do křížku se hlavní postava může dostat s kýmkoli z místních konkurenčních frakcí - stalkery, překupníky, bandity, armádou. Ale svým jednáním může u některých z nich ovlivnit , jak se k němu budou chovat.
Pro načrtnutí hrubého obrázku toho, jak hra funguje, ji lze do jisté míry přirovnat "Falloutu 3" (anebo spíš obráceně, "Fallout" ke "S.T.A.L.K.E.R.ovi", který vyšel o něco dřív). I tady má hráč k dispozici rozlehlou mapu a PDA (obdobu pip-boye, kde uchovává veškerá data), které může zkoumat, má relativní volnost v rozhodování a řešení úkolů a navíc se mu nabídne i několik alternativních konců.
I když jsem výše psala, že grafická stránka v době vydání už nebyla na špičce a pro člověka rozmazleného "Skyrimem" a dalšími projekty, které se vyloženě pasou na vychytané grafice, může být i zklamáním. V případě "Stalkera" je ale i dnes vidět, jak moc se designéři snažili a mysleli i na detaily, takže především vnější lokace působí propracovaně, v opuštěných městech a vesnicích je dílo zkázy podáno obzvlášť přesvedčivě. Uvnitř budov a tunelů zase číhají na hráče hororová překvapení.
Nakonec ještě pár slov k češtině. Z originálu byly přeložené veškeré texty a nadabované ty nejdůležitější rozhovory (i když občas neodpovídají stoprocentně textu vypisovanému na obrazovce). Díky tomu, že vedlejší zvuky jako rádio, náhodně zaslechnutá konverzace či pokřikování mezi postavami jsou ponechány v ukrajinštině či ruštině, ani český dabing příliš nenarušuje atmosféru zničeného Černobylu.
Minimální systémové požadavky:
Windows 2000
Procesor Pentium 4 2 GHz
Paměť 512 MB RAM
Grafika 128 MB