Scratches: Director's Cut

70%
Adventura, která staví na mnohokrát použitém motivu "domu hrůzy", by měla přijít s nápadem s velkým "N", jinak jen zapadne mezi desítky obdobných her. "Scratches" se vydaly tak napůl cesty - příběh sám neohromí, ale jeho zpracování se nemá za co stydět.

Scratches: Director's Cut

Vytvořilo studio Nucleosys a vydal Meridian4 v roce 2007

 

Spisovatel Michael Arthate koupil viktoriánské sídlo na anglickém venkově, o kterém vždy snil. Doufá, že se tu bude moci nerušeně věnovat dalším knihám, ale jeho historie ho strhne víc než klepání do klávesnic psacího stroje. Předchozí majitelé dům opustili a zanechali po sobě sbírku afrického umění, stohy knih, luxusního vybavení, ale také jednu vraždu, podivné zápisy v deníku a zmuchlané dopisy, které nedávají smysl. Alespoň prozatím...

 

Ideální místo k dopsání hororového románu.

 

Způsob vyprávění nenechá nikoho na pochybách ohledně schopností scénáristy, jen se musíte smířit s tím, že děj se neodehrává ani tak v reálu, jako spíš v odhalování minulosti domu, že místo akce roste příběh ze skládání stop po předešlých událostech a že ty schody do prvního patra budete stoupat nejméně stokrát.

 

K ovládání je třeba jen myš - levým klikem se pohybujete po domě a po panství, pracujete s předměty, zatímco pravé tlačítko myši uvede do inventáře. Protože je hlavním nosným prvkem příběh, museli mu autoři podřídit i logiku hry. Nápovědy téměř chybí, což je dost významné vzhledem ke spouštěcím momentům dalšího děje, kdy hrdina musí něco udělat, aby se události posunuly dál. Tápání se nejde vyhnout, ale mrknout občas na poslední zápisy v záznamech hrdiny, které nosí pořád při sobě, neuškodí. To samé platí i o řešení hádanek, které většinou vyplynou z děje, ale občas unikne drobnost, nebo nedomyslíte význam nějaké věci, a nastupuje klasické trápení, které znají všichni hráči adventur.

 

Předchozí majitelé se ani neobtěžovali vyklidit svoje věci a Michaela očividně baví přehrabovat se starými půdami.

 

Důležité dialogy s Arthateovými přáteli jsou namluvené (telefonování si užijete víc než dost), zatímco introspektivní momenty hrdiny běží na obrazovce jen jako text. Záměrně se tak odděluje "vnější" a "vnitřní" svět hlavní postavy, což je systém, který docela funguje. Výraznou roli hraje hudební doprovod, který má všechny aspekty kvalitního soundtracku - podkresluje atmosféru domu, není podbízivý, ani na sebe nestrhává pozornost. Grafická podoba vnitřku domu dostala víc péče než zahrada a okolí (údajně kvůli finančnímu stropu v rozpočtu). Prostředím se sice pohybujete jako na klasických adventurách se statickými obrazovkami, kdy zmáčknutím šipky vyzvete počítač k nahrání nového výseku okolí, ale vše je plně 3D a na každém místě se můžete rozhlížet do všech stran a používat a prohlížet jakékoli aktivní předměty, na které hrdina dosáhne.

 

Tajné skříňky a šuplíky k záhadným domům patří.

 

Znalce H. P. Lovecrafta udeří do očí nápadné odkazy na jeho dílo i život (například hlavní postava pochází z Providence, kde spisovatel žil, a objevují se tu i vazby na jeho známé knihy). Pro hlavu developerského týmu, Agustína Cordese, byly Lovecraftovy mystické horory jednou z hlavních inspirací, vedle nich pak třeba také herní série "Dark Fall". "Scratches" si pozornost mimo jiné vysloužily i tím, že šlo o vůbec první komerční adventuru pocházející z Argentiny. Projekt byl ale takříkajíc prvorozeným dítětem i Cordese, proto má některé drobné nedostatky, které musely vyplynout z nezkušenosti týmu a tlaku producentů. Hlavnímu developerovi ale v žaludku ležel především násilně vložený konec, proto ho v režisérské verzi nahradil takovým, který se víc blíží jeho původní představě.

 

V zarostlé zahradě stojí opuštěná kaple, jejíž atmosféra také vyloženě zvedne náladu.

 

Cordes v současné době dotahuje duchovního následníka tohoto projektu jménem "Asylum", který by měl vyjít ještě letos. Snad si už vypěstoval dostatečně silnou hroší kůži, aby měl sílu prosadit svoji vizi hry a nemusel zase ustupovat polovičatým řešením. Než ale vypustí do světa finální verzi, "Scratches" mohou zaplnit hardcorovému hráči adventur mnoho dlouhých, neuspěchaných, strašidelných hodin. Vždyť blížící se podzimní večery jsou pro atmosférický horor jak dělané.

 

 

Minimální systémové požadavky:

Windows XP / Vista / 7

Procesor 2 GHz

Paměť 512 MB RAM

3D grafická karta kompatibilní s DirectX 9.0c

Hororové hry (duchové, příšery, děti)


Přidat komentář