Sirotek
The Orphan
USA / Kanada / Německo, 2009, 118 min
Režie: Jaume Collet-Serra
Scénář: Alex Mace
Hrají:
Vera Farmiga (Kate Coleman)
Peter Sarsgaard (John Coleman)
Isabelle Fuhrman (Esther)
CCH Pounder (Sister Abigail)
Jméno Jaume Collet-Serra bylo dříve synonymem pro nepříliš dobrý horror jménem "Dům voskových figurín", to se mu ale podařilo změnit a nyní je každý jeho film očekáván s napětím. Změnu způsobil nadprůměrný Sirotek, film, který exceluje nejen zápletkou a celkově scénářem, ale hlavně dokonalými výkony ústřední herecké trojice.
Isabelle Fuhrman, to je ono nyní tak často skloňované jméno. Roli ruského sirotka Esther zahrála s dokonalou bravurou, a to prosím ve věku dvanácti let, tolik jí totiž v době natáčení bylo. Její mimiku dětského vraha jí uvěříte od první chvíle, co se ukáže na plátně a čím víc děj postupuje, tím lepší a lepší je. Vražda, chladná manipulace, psychický teror, to vše Esther zvládá s ledovou tváří, což dokonale kontrastuje s občas se objevujícími záblesky její pravé osobnosti, skryté pod pláštíkem vyspělé, okouzlující holčičky. Její proměna v závěru filmu jen korunuje brilantní výkon mladé herečky. Ovšem v okouzlení Esther nesmíme zapomenout na další ústřední role, Veru Farmigu, zdatnou matadorku filmového řemesla, která tu ze sebe pod taktovkou Collet-Serry vydává to nejlepší v roli matky, terorizované svým adoptovaným dítětem, a Petera Sarsgaarda v roli lehce manipulovatelného taťky, kterého si malá Ruska dokonale omotá kolem prstu.
Ústřední zápletka sice není v horroru rozhodně neznámá, ale tato vyhrává nad ostatními filmy s tématikou „démonických dětí“ nejen hereckým obsazením, ale i nečekaným a dobrým vyvrcholením. Dalším plusem je, že součástí děje je i pozvolné objevování kostlivců ve skříni ústřední rodinky, která zpočátku vypadá tak dokonale. A že těch kostlivců není málo. Děj se zpočátku zdá docela jednoduchý, ukázková americká rodinka si projde traumatem, a to potratem třetího dítěte. Rozhodnou se pro adopci, v sirotčinci se mezi všemi normálními dětmi vyjímá Esther, nesmírně vyspělá, inteligentní a nadaná mladá dívka. Sice sirotek z Ruska, ale to přece vůbec nevadí, když umí dokonale anglicky. Šup s ní domů, a co se nestane, začnou se okolo ní dít divné věci. A s Esther přichází nejdůležitější aspekt filmu, kterým je atmosféra.
Film začíná vcelku klasickou horrorovou scénou, ale pak se tempo zklidní a pracuje se na pozvolném budování atmosféry s pořádnou gradací na konci. Po počátečních náznacích, že tady něco není v pořádku, film přejde do brutálního psychothrilleru, kde malá dívka terorizuje nebo manipuluje každého, koho potká, od svých adoptivních sourozenců až po psycholožku. Závěrečným překvapivým vyvrcholením film vypadává ze vcelku klasické šablony, podle které je natočen. Na konci navíc vystoupí v miniroli Karel Roden, což je pro diváky z našich luhů a hájů sympatické. Jako asi jediný zápor uvedu úplný konec, který bohužel není ničím jiným než striktně klišovitým „happy endem,“ ačkoliv jsem slyšel, že alternativní konec vypadal úplně jinak (a lépe).
Dříve, když se řeklo „černovlasá vraždící holka,“ každý fanda horroru si okamžitě vybavil Ju-on nebo Kruh. To se od natočení Sirotka mění a vedle těchto dvou ikon horroru si každý vybaví i Isabellu Fuhrman (i když v tomto případě jsou černé vlasy dokonale upravené a s modrou mašlí navrch). Její další kariéra je jistě bedlivě sledována a jsem zvědav, co z této očividně velmi talentované mladé dívky nakonec vyroste.
Hodnocení: 80%