System Shock 2

100%
Tato hra by si zasloužila předlouhý článek, vždyť se o ní píšou odborné studie a patří do základního vybavení každého hardcore gamera. Berte tedy následující slova spíš jako pozvánku na návštěvu k jedné legendě.

System Shock 2
Vydaly Electronic Arts v roce 1999

 

Málokdy se stane, že by druhé pokračování překročilo stín úvodního dílu, ovšem právě u této hry není o kvalitách a zásadním dopadu dvojky třeba v nejmenším pochybovat. Měla obrovský vliv na podobu budoucích her, speciálně stříleček z pohledu první osoby namixovaných s hororovými prvky, samozřejmě především na sérii Bioshock, která je jejich moderním nástupcem. „System Shock 2“ nebyl dlouho dostupný, ale po třinácti letech je konečně k dispozici obnovená a vylepšená verze, upgradovaná pro současné počítače (tedy Windows).

 

Stará známá Shodan.



Návaznost na „System Shock 1“ není přímá a při jistém povědomí o událostech, které se odehrály o 42 let dříve, není problém pochopit, o co ve dvojce běží. Na začátku si hráč projde intrem a výcvikem, ale děj začíná až v okamžiku, kdy je hrdina, bezejmenný voják, převelen na kosmickou loď Von Braun, která spolu s křižníkem Rickenbacker cestuje za tajemnými vesmírnými signály.

 

Je to mutant? Je to zombie? Radši to co nejrychleji uvést do vodorovné polohy.



Jeho nepříjemné probuzení z kryospánku doprovází hlas doktorky Pollitové, která vysvětlí, že prošel operací, kdy mu byly zavedeny speciální implantáty. O něco smutnější je, že mu při tomto procesu zresetovali paměť. Mezitím se z megalomanské výpravy do vesmíru stal jeden velký masakr - něco zabilo většinu členů posádky, po lodi pobíhají agresivní mutanti a pravým vládcem lodi se stal Xerxes, umělá inteligence, která ovládá kompletní bezpečnostní systém na lodi. Úkol číslo jedna zní: přežít.

„System Shock 2“ je survivalem par excellence. Proti hrdinovi hrají dva základní problémy - živí i umělí nepřátelé a omezené zásoby na palubě lodi. Vedle nich tu jsou také šimpanzi, původně určení k vědeckých pokusům, kteří se dostali ze svých vězení a dokážou útočit díky psionickým schopnostem, a také mimozemští tvorové. Stín Shodan, umělé osobnosti, proti níž bojoval hacker v prvním díle této série, visí nad událostmi jako špatné znamení.

 

Varování psaná krví... nejedna stopa vede také k hrám typu Dead Space.



Schopnosti hráče testuje nedostatek munice a substancí, které hlavní postavu udržují naživu (medikity) a které doplňují hladinu jeho „many“, tedy látky pro moderní psycho-kouzla. Naštěstí se tu nacházejí i prostředky k přežití: zbraně, technické vybavení stanice (různé kiosky, zdravotnické stanice apod.), pomoc přežívajících členů posádky a nalezené záznamy a vzkazy, které zbyly po mrtvých. Základní vlastnosti lze vylepšovat pomocí kybermodulů, které umožní ve speciálních terminálech nakupovat upgrady základních vlastností. Autoři si vyhráli se systémem zbraní - k dispozici jich je celkem čtrnáct, zároveň lze kombinovat různé typy nábojů a modifikací, a pokud zvolí hráč kariéru ve složkách OSA, získá rozsáhlé možnosti ve využití psionických útoků.

Tato volba probíhá hned na začátku, kdy prochází krátkým tréninkem v základním ovládání, načež si vybírá, ke kterým armádním složkám se přidá (námořníci, pěchota, OSA). To ovlivní i startovací rozložení jeho zvláštních schopností, ovšem v průběhu hry se lze ubírat kterýmkoli směrem, není to tedy v žádném případě striktní rozdělení. Vlastnosti se dělí do několika základních skupin - zacházení se zbraněmi, hackování a opravování věcí, psionické triky - a jako ve správné RPG se dají různě kombinovat a vylepšovat.

 

Strohé prostředí při hraní vůbec nevadí, naopak dotváří nehostinnou atmosféru.



Je zřejmé, kolik si toho od svého předchůdce Bioshock vypůjčil: uzavřený prostor, kde vypukla záhadná „epidemie“, rozdělení do různých areálů (palub), plazmidy, minimální přímá interakce s NPC, velká část příběhu vyprávěná prostřednictvím elektronických záznamů, hackování... Ale i když má dokonalejší grafiku, i když může být barevnější, dynamičtější a třeskutější, „System Shock 2“ už provždy zůstane klasikou, která přepsala herní dějiny.

 



Minimální systémové požadavky:
Windows XP / Vista / 7 / 8, 1.8 GHz
Processor 2 GB RAM
grafická karta kompatibilní s DirectX 9.0c

Hororové hry (duchové, gore, příšery, survival, vědci, mimozemšťani)


Přidat komentář