The 4th Wall
Vydalo GZ Storm v roce 2012
"The 4th Wall" je abstraktní hra. Abstraktní a hororová, což z ní dělá naprostý unikát. Vytvořil ji Jesse Ceranowicz, nezávislý developer, který pracuje tak, že vezme do rukou nějaký klasický žánr a udělá jeho podivuhodně fantaskní a neotřelou verzi - od adventurního dobrodružství, kde jde hrát za houbu, pánev nebo bramboru, až po projekt určený k výuce japonštiny.
Do "The 4th Wall" nacpal spoustu nápadů, které se točí kole toho, co nás děsí, kolem nejrůznějších fóbií. Není k ní jediná nápověda. Co mám dělat?, ptá se člověk u počítače. A odpověď ho sotva uspokojí: Dělej to, co tě napadne. Nejde jen o vyřešení samostatných hádanek, ale i pochopení systému (nebo chaosu?). Čemu se vyhnout, kam jít. Neuškodí spolehnout se na intuici nebo na metodu pokus-omyl.
Grafika i soundtrack jsou vytvořeny tak, aby splnily svůj účel, ne proto, aby někoho ohromily. Vizuální stránka nepřekvapí nikoho, kdo je obeznámen s možnostmi indie autorů, a audio je záměrně minimalistické, tvořené především nepříjemnými zvuky jako šumění obrazovky, pípání, příliš hlasité kroky. Autor si hraje s fyzikálními zákony, s různými fantastickými prostory a projekcemi. Každá část přináší jiný zážitek a jiné nápady, trochu jako na horské dráze. Vyžaduje naprostou pozornost, ale díky neustálým změnám není problém ji udržet. Nechtějte ji však pochopit, logická pravidla si ohýbá podle svého.
Řekněme rovnou, že ne každému bude připadat děsivá (i když má pár pěkných okamžiků, které překvapí), spíš znervózňující, zneklidňující, což jsou reakce typické v situacích, kdy se setkáváme s něčím, co nedokážeme rozumem pochopit. Budou tu mrtvoly, bude tu krev, ale ne v takové podobě, na jakou jsme zvyklí. Obrovský plusem hry, přes všechnu její šílenost, je, že si jde svým směrem a kašle na trendové Slendery a Amnesie. Neodpovídá to však na všetečný dotaz, zda by podobný potenciál vystačil na počítačovou hru s klasickou časovou délkou. "Čtvrtou zeď" vyřešíte za pár desítek minut, podle bystrosti a psychické lability/stability.
Hra vyšla pro PC i XBox a na webu autora najdete jak demo, tak celý projekt (za typický jeden dolar), a všechna jeho další dílka. Pro odvážné a pro ty, co si myslí, že už v oboru počítačových her všechno viděli, jedině palec nahoru.