Trauma
Trauma
Itálie, USA, 1993, 106 minut
Režie: Dario Argento
Scénář: Franco Ferrini, Gianni Romoli, Dario Argento, T. E. D. Klein a Ruth Jessup
Hrají:
Asia Argento (Aura Petrescu)
Piper Laurie (Adriana Petrescu)
Frederic Forrest (Dr. Judd)
Laura Johnson (Grace Harrington)
Dario Argento je tvůrce, který má krásně nevyrovnané výkony. Někdy dovede natočit film, který je v pravdě geniální a já na něj nemohu zapomenout, jindy zase stvoří snímek, na kterých bych zapomněl velmi rád. No a pak jsou zde filmy, které si asi moc pamatovat nebudu. A jedním z takových filmů je snímek „Trauma“, kde nechal Dario opět ztvárnit hlavní roli svou dcerou Asií.
Přiznám se, že jakmile někde hraje Asia, je to pro mě dostatečně velké lákadlo na to, abych se na snímek těšil. Bohužel Dario ji velmi často dává postavy, které jsou sice nevyrovnanými ženami, ale v jednotlivých filmech se stávají zaměnitelnými. A tak postava z filmu „trauma“ je pro mě velmi podobná té, kterou Asia ztvárnila ve snímku La sindrome di Stendhal, akorát bez toho temného psychologického vyhrocení.
Snímek „Trauma“ je v první řadě giallo, i když giallo, na kterém je vidět, že je natočeno později než v 70. letech. Je to moderní film, který má místy spíše něco z klasického amerického slasheru, než z tradičního italského pojetí. Snad to bude i těmi americkými herci, kde skutečně vyniká Piper Laurie, ale ta vyniká snad vždy. Příběh filmu „Trauma“ se pak točí kolem jednoho vraha, jenž má velmi specifický způsob zabíjení.
K vraždění používá přístroj, který mechanicky utavuje strunu kolem krku oběti. Ano, dekapitovaných bude ve filmu skutečně hodně. Na to by Daria užilo. Co si budeme povídat, je to snímek nevyrovnaný a některé silné scény jsou kompromitovány s dalšími, které jsou slabší. Téma anorexie mi zde přijde skoro zbytečné, naopak scény s chlapcem jsou výtečné. Asia bohužel nijak nevyniká a celý příběh strašně postrádá napětí, a to i v momentech kdy dochází k vraždám.
Vyústění filmu je podáno celkem nezáživně, což je škoda. Příběh pak vyznívá strašně utahaně a není zde ani nijak zásadní překvapení, protože logika celého příběhu prostě kulhá. Hlavní postava muže, který všechno vyšetřuje, není příliš příjemná a svým pojetím a osobností mi spíše vadila. „Trauma“ má přesto některé prvky, kterými dovede zaujmout a díky kterým se nejedná o podprůměrný film.
Hodnocení: 60 %