Ultimátní komiksový komplet 44: Captain America - Zimní voják, část 1
Vydalo nakladatelství Hachette, 2013, 199 Kč
Scénář: Ed Brubaker
Kresba: Steve Epting, Michael Lark (flashbacky), John Paul Leon a Tom Palmer (sešit č. 7)
Captain America není zrovna můj oblíbený hrdina, i když je pravdou, že jsem s ním zatím moc velkou čest neměl. Něco málo v komiksu "Ultimates" a pak samozřejmě film "Captain America: První Avenger". Nikdy jsem se však nedostal k tomu, abych si sehnal omnibus "Captain America 1", kde se odehrává celý příběh, který byl nyní představen i v rámci "Ultimátního komiksového kompletu". Ano, tenhle příběh už u nás vyšel, takže pokud již máte "Captain America 1" od BB/artu, tak asi nemá smysl kupovat dvě knihy z "Ultimátního komiksového kompletu", protože dostanete to samé. Samozřejmě, pokud chcete mít celou sbírku "Ultimátní komiksový komplet", to je jiná.
Ed Brubaker je pro svůj komiks oslavován, přesto jsem zůstával skeptický. Musím se přiznat, že jsem neviděl cestu, jak by mohl být Captain America postavou pro moderní komiks. Stále jsem ho viděl jako toho slušňáka, něco jako marvelovský Superman, který uctívá hodnoty jako čest, vlastenectví, odvaha, apod. Nikdy se nechová jako grázl, nikdy nesejde ze své cesty. Jenže sešel. Ed Brubaker s ním zašel do trochu jiných vod a využil v něm to, co ho činí silným a slabým zároveň. Nezpochybňuje Capovi schopnosti, ale zpochybňuje jeho odolnost, především pak psychickou. Ve svém životě má mnoho ztrát, které jsou navíc spojené s tím, že byl vykořeněn ze své doby. Probudil se o desítky let později, i když měl být dávno mrtvý. V tomhle směru je snímek "Captain America: První Avenger" naprosto výborný, protože zde zhruba zjistíte, jak k tomu došlo. Samozřejmě, nečekejte, že film má nějaký rozsah a hloubku, chybí zde mnoho událostí a postav, ale pro začátek by to stačilo.
S Capem se v novém Brubakerově podání totiž setkáváme již v moderním světě, kde je však stále poznamenán tím, že žije v jiném čase. Dopadají na něj i další události, které jsou výborně shrnuty v textu před samotným komiksem. Tvůrci "Ultimátního komiksového kompletu" v tomto směru odvádí naprosto skvělou práci a pomáhají nám v odkrývání souvislostí, které se z komiksu samotného vždy nedovíme, i když je pravda, že Brubaker zbytečně nestaví na příbězích, které neznáme, ale dostatečně nám vysvětluje, protože ví, že ne každý je tak série znalý.
Nejen, že Brubaker píše tak, abyste potřebovali minimální zasvěcení do děje, ale především píše tak, aby vás to skutečně bavilo. Jeho styl je v podstatě filmový. Vím, že komiks je mnohdy opravdu jako story board, ale v tomhle případě to platí více než kdy jindy, a je to dáno i kresbou, již nám předvádí Steve Epting s přispěním dalších kreslířů. Ed Brubaker je jedním ze scénáristů, kteří si uvědomují, že komiks není jen o slovech a je schopen nechat vyniknout kreslíře, ale především drive celého příběhu. Akční scény jsou většinou beze slov, případně s minimem textu, což skutečně podporuje akci tím správným způsobem. Komiks dostává správnou dynamiku a vy nečtete v jedné rychlosti, ale pěkně přeřazujete z vyšší na nižší a zpátky. Tohle je dobře, protože komiks tak udrží vaši pozornost, stává se ještě o něco zajímavějším a vy se lépe ztotožníte s tím, co se vlastně děje a co postavy prožívají. Brubaker prostě ví, kdy má mlčet, a tohle je vlastnost, kterou by si mělo oslovit více tvůrců. Takový Brian Michael Bendis by se v tomhle směru mohl ještě trochu zdokonalovat.
Psal jsem, že Steve Epting není jediným kreslířem, který se na komiksu podílel, i když je kreslířem hlavním. Jeho kresba skvěle doplňuje Brubakerův propracovaný scénář a je to právě Epting, který dává zejména akčním scénám to správné tempo, ale nechybuje ani v případě klidných, emotivních scén. Dokáže na dvou panelech skvěle vyjádřit emoce, i když mám pocit, že tady se hodně vycházelo ze skvěle propracovaného scénáře. Tím dalším, kdo na komiksu kresebně spolupracoval, je Michael Lark, který má na svědomí černobílé retrospektivní scény. Vyznívají skvěle jako klasické filmové flashbacky, což komiks ještě více spojuje s audiovizuálním médiem. Dalším filmem s postavou Captaina Americy, by měl být právě "Zimní voják" a já jsem docela zvědavý, jak se tenhle příběh podaří převést na plátna. "Captain America: První Avenger" si velké ovace nevysloužil a je chápán jako můstek k "Avengers". Snad další pokus s touto postavou bude lepší.
Pokud se vrátím ještě k retrospektivním scénám, tak jakmile měly být rozsáhlejší, což platí v případě sešitu 5, Steve již Larka ke kresbě nepustil, přece jen byl uveden jako hlavní kreslíř a v případě pátého sešitu by byl jen kreslířem vedlejším. Kniha "Ultimátní komiksový komplet 44: Captain America - Zimní voják, část 1" se skládá z celkem sedmi sešitů, které jsou většinou kresleny pouze Eptingem a Larkem, ale sedmý sešit je speciální. Seznamujeme se s postavou Jacka Monroa, který se v několika kapitolách objevuje. Epting se na této kapitole kresebně nepodílel vůbec a přenechal ji dvojici John Paul Leon a Tom Palmer. V příběhu se v podstatě nevyskytuje Captain America, a tak vyznívá lépe, že je kreslen někým jiným, i když zde využitá kresba je přece jen výrazně odlišná od zbytku komiksu. Je ve srovnání s Eptingovou kresbou jednodušší, a tak je možné příběh chápat spíš jako předěl, jako pauzu před vygradováním a rozuzlením.
Ed Brubaker dokázal vytvořit komiks, který nás zahltí informacemi, v nichž se ale nebudeme ztrácet. Příběh je skutečně rozsáhlý a poměrně složitý, ale to nic nemění na tom, že je jednoduše dobrý. Setkáte se s takovým Captainem Americou, jehož příběhy vás budou bavit, budou vás zajímat. Je to válečný hrdina, je téměř nepřemožitelný, ale stejně je zde definovaný především jako člověk, který má pochybnosti, který má strach z minulosti a který jen těžko dokáže přijmout to, jak se situace vyvíjí. Ed Brubaker si dovolil v marvelovském universu něco neskutečného, ale jsme teprve v půlce příběhu. Ještě si něco nechám na recenzi komiksu "Ultimátní komiksový komplet 51: Captain America - Zimní voják, část 2".
Hodnocení: 90 %