Upíři (1957)

55%
Trochu toho gotického hororu v italském podání s kamerou Maria Bavy.

Upíři

I vampiri

Itálie, 1957, 85 minut

 

Režie: Riccardo Freda a Mario Bava

Scénář: Piero Regnoli, Rijk Sijöstrom, Riccardo Freda a J. V. Rhemo

Hrají:

Gianna Maria Canale (Giselle du Grand)

Carlo D'Angelo (Chantal)

Dario Michaelis (Pierre Lantin)

Wandisa Guida (Laurette Robert)

 

Itálie, to je země, která se v oblasti hororu vyvinula až nepředstavitelně zajímavě. Alespoň ve srovnání se zbytkem Evropy, kde je jen málo zemí, které jí v hororové oblasti, alespoň co do kvantity, dokáží konkurovat. V Itálii ale nechyběla ani kvalita, což značí třeba i jméno Maria Bavy. Toho nezmiňuji náhodou, protože se na filmu podílel režisérsky, i když není v titulcích přímo uveden, ale primárně pak jako kameraman. Následně se pak podílel i na nějakých těch tricích, i když jich ve filmu moc není.

 No jo, bude to hrůza.

Gotický román je tím, co nakonec vedlo ke vzniku moderního hororu. A gotický horor se právě v Itálii na začátku její silné hororové éry, tedy na přelomu 50. a 60. let, objevoval poměrně často. Mario Bava je s tímto žánrem spojený a nejinak je tomu i ve filmu „Upíři“, který dokonce přímo využívá gotické kulisy, které filmu hodně pomáhají a dělají z něj něco alespoň trochu atmosférického, což by se jinak moc nedařilo, protože film má jednoduše špatné tempo.

 Krásné kulisy poprvé.

V Paříži jsou upíři. To je novinka, že? Alespoň to hlásají noviny, které se snaží napsat cokoli o případech mrtvých žen, z kterých byla vysáta krev. Případy městem otřásají a policie se snaží zjistit, co se to děje a kdo vraždí. To se nakonec daří, i když se dění docela zamotává, objevují se nové postavy a není zde naprosto přímočarý děj. Scénář je obecně docela silnou stránkou filmu, pokud si uvědomíme, že tohle vznikalo v 50. letech a s celkem omezenými možnostmi.

 Krásné kulisy podruhé.

Riccardo Freda a Mario Bava dokazují, že pokud se zvolí správné prostředí, někdy jde ten horor v podstatě sám. To se ve snímku „Upíři“ povedlo, protože některé kulisy jsou skutečně děsivé samy o sobě. Například jeden ze závěrečných pohledů na zámek je skutečně nepříjemný, a to i přesto, že už je vlastně hotovo, pravda je odhalena a je zachráněno, co se zachránit dalo.

 Krásné kulisy potřetí.

„Upíři“ jsou však rozhodně filmem, který pro současnou dobu výrazně zestárl. Jsou zde momenty, poměrně dlouhé a všudypřítomné, které jsou prostě hluché a nezachrání to ani skutečnost, že je zde touha nějakou tu atmosféru budovat. Ani kulisy a ani kamera a zajímavé záběry to nezachraňují. Pokud ale máte rádi horory, které se odehrávají v zajímavém prostředí, tak „Upíři“ jsou jedním z těch, které vaši touhu naplní.

 

Hodnocení: 55 %

Hororové filmy (upíři)


Přidat komentář