Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Vytvořilo studio Troika Games, 2004
Kdo zná svět World of Darkness od studia White Wolf, určitě si vybaví i herní pecku, která vyšla už před devíti lety. Inteligentní a strašidelné RPG se odehrává v upírské komunitě Los Angeles a do tohoto bublajícího kotle svárů a intrik je vržen hlavní hrdina, který byl ještě včera obyčejným smrtelníkem.
Začíná se výběrem ze sedmi klanů. Volba není jen otázkou vizuální stránky postavy, jde hlavně o jejich vlastnosti, které jsou v některých případech dost odlišné (já si pro první hraní vybrala Nosferatu, což vás odsoudí k věčnému pobíhání v kanalizaci a způsobí nedostupnost pár vedlejších úkolů). Následuje nakombinování schopností a atributů, každý klan se specializuje na určitý typ magie (disciplines) - některé jsou silnější v sociální interakci, jiné zase v boji, takže záleží i na stylu hraní, který člověk preferuje. Pak se už rozjede úvodní animace a hráče čeká vykopnutí na ulici, kde si může projít krátkým tutorialem, nebo se rovnou vrhnout do nočních ulic.
Už v intru předvádějí tvůrci jednu ze silných stránek hry, a to velice dobře charakterizované postavy. Členové Camarilly jsou vystiženi jednoduchými gesty, které hned při prvním setkání napoví, o jaké typy osobnosti jde. A to je standardem až do závěrečných titulků. Každá postava, se kterou hráč jedná, je specifická, přesně charakterizovaná a má zábavné a nápadité dialogy.
Další pochvalu si zaslouží velká variabilita. Úkoly lze většinou řešit různými způsoby a body, kterými se vylepšují vlastnosti, nejsou (jak je to běžné) za zabíjení nepřátel, ale za dokončení mise. Nabízí se příležitost využít silné vlastnosti vybrané postavy a kreativitě kladou meze jen pravidla daná principem hry. Pokud jste vysláni do terénu, můžete všechny pobít anebo se nedotknout ani jednoho nepřítele a využít kombinací plížení ve stínu, speciálních kouzel a dalších prostředků pro odvedení pozornosti. Hlavní dějová linie není špatná, ale šťávu příběhu dodávají vedlejší úkoly.
Důležitým aspektem "Vampire: The Masquerade - Bloodlines" je, že si člověk musí hlídat i další věci, což z ní dělá mnohem komplexnější systém, než jaký se vyskytuje u standardních RPG. Na první místě by měl dodržovat pravidla upírské komunity, protože při jejich pravidelném porušování hra předčasně skončí. Dále jsou tu body „lidskosti“, tedy hodnocení toho, do jaké míry jste schopni v sobě ovládat zvířecí podstatu, společnou všem dětem noci. Při snížení jejich počtu hrozí, že v postavě převládne zuřivý amok, stává se neovladatelnou a nepředvídatelně jedná, což celou situaci jen zhoršuje.
Nelze nezmínit atmosféru, která v některých místech houstne tak, že by měl Stephen King rozhodně radost. Minimálně při jedné, velmi oblíbené misi, se zaručeně budete bát a opakovat si, že „jsem upír a divné věci mě nemůžou rozhodit“, vůbec nepomáhá. Počet lokací je sice omezený a přebíhání mezi nimi může trochu nudit, ale každá budova a každé NPC v něm mají smysl, tedy nějaký vedlejší quest (a nemusíte se k němu ani dostat, protože jste v rozhovoru zvolili možnost, která k zadání úkolu nevede). Hudební doprovod je kapitolou sám o sobě. Kromě podmanivé orchestrální hudby přidali autoři i některé pecky od kapel Ministry, Tiamat nebo Chiasm, které duní v hudebních klubech, jichž taky pár navštívíte a které jsou obsazené postavičkami gothic a taneční subkultury.
Ke hře se dá dohledat a stáhnout češtinu i patche, které napravují poměrně dost drobných chyb. Mezi klasické bugy patří zaseknutí dveří nebo zámku, dvakrát se mi stalo, že se protivník v soubojích, které jsou někdy poměrně těžké, zadrhnul. To ostatně byl jeden z důvodů, proč se hra v době vydání dočkala i trochu zklamaných reakcí. Mohu potvrdit, že tyto chyby jsou nepředvídatelné - při jednom hraní vše jede v pohodě, při druhém se objeví problém.
"Vampire: The Masquerade - Bloodlines" jsou jednou z nejlepších RPG, jaké jsem kdy hrála. Dnes je samozřejmě jejich nejslabší stránkou grafika, zvlášť animace postav je místy hodně pokřivená, ale to by nemělo odradit nikoho, kdo ji ještě nezná a chtěl by zkusit něco dost odlišného od dnešní běžné produkce. Protože, co si budeme povídat, pole ovládla velká studia, která se drží tradičních mechanismů, a ta menší dost rapidně vymizela. Bohužel je to i případ "Vampire: The Masquerade - Bloodlines" - studio Troika Games, které hru vydalo v roce 2004, ukončilo činnost chvíli potom. Přes svůj úspěch se tedy nedočkala nikdy pokračování, což je věčná škoda.
Systémové požadavky
3D hardwarový akcelerátor - grafická karta a ovladače 100% kompatibilní s DirectX® 9.0c
1.2 GHz procesor Athlon™ nebo 1.2 GHz procesor Pentium® III nebo vyšší
384 MB RAM (doporučeno 512MB RAM)
Microsoft® Windows® 98/ME/2000/XP
3.3 GB nekompresovaného volného místa na pevném disku pro soubory hry a uložené pozice (navíc 1.4 GB pro stránkovací soubor Windows®)
Trailer ke hře Vampire: The Masquerade - Bloodlines