Cosmopolis
Cosmopolis
Kanada, Francie, Portugalsko, Itálie, 2012, 109 minut
Režie: David Cronenberg
Scénář: David Cronenberg podle románu Dona DeLilla
Hrají:
Robert Pattinson (Eric Packer)
Sarah Gadon (Elise Shifrin)
Paul Giamatti (Benno Levin)
Kevin Durand (Torval)
David Cronenberg se v poslední době pouští do filmů, kvůli kterým ho mohou opustit jeho klasičtí hororoví fanoušci – no, co si budeme povídat, spousta z nich to jistě udělala –, ale zase se mohou najít úplně noví fanoušci, které si díly jako Nebezpečná metoda nebo „Cosmopolis“ dokáže získat. Když už jsme u toho, tak do téhle série patří i film „Dějiny násilí“. Já osobně zůstávám Cronebergovi věrný, i když jsem si jistý, že většina diváků „Cosmopolis“ zatratí.
Moc se není čemu divit. Když budete film sledovat, zabere vám to zhruba hodinu a tři čtvrtě skutečného času, ale jakmile film skončí, budete mít pocit, že uběhlo nejméně pět hodin. Budete mít tenhle pocit už během sledování filmu. Je prostě utahaný, s tím se nedá nic dělat. Problém je hlavně v tom, že se jedná o konverzační drama. Ano, z hororového žánru tady mnoho nenajdete, i když gore je zde pořád dobré, když už na něj přijde. Ne, že by to bylo nějak často.
Celý film se zaměřuje na osobu Erica Packera, kterého si zahrál Robert Pattinson. Co si budeme povídat, se svým herectví a obličejem, s tváří bez výrazu byl pro film dokonalou volbou. Jeho odpůrci budou muset uznat, že tady casting proběhl naprosto skvěle a byl vybrán asi nejlepší představitel pro danou roli. I když bych u Cronenberga zase rád viděl Vigga Mortensena, na tuhle roli by se nehodil, kromě toho, že je věkově už přece jen někde jinde, stejně jako takový Michael Fassbender.
Eric Packer je velmi bohatý muž. Pravděpodobně jeden z nejbohatších lidí na světě. Alespoň v tom světě, jehož vizi nám Cronenberg spolu s DeLillem prezentují. Je to obchodník na kapitálových trzích, což je ale velké zjednodušení, ono však zase na tom, co dělá, tolik nesejde. Jde o to, že je z jiné vrstvy než většina lidí. Má vlastní ochranku a vlastní limuzínu, s kterou projíždí městem. Je zde spousta limuzín. Lidé v nich tráví své životy. Stejně tak Eric, který v limuzíně vede roztodivné konverzace s každým, kdo nastoupí.
Den v limuzíně ubíhá způsobem, který vás donutí se zamyslet nad tím, kam společnost vlastně směřuje. Eric je ukázkou toho, jak jsou nám ostatní ukradení. Všichni jsou mu volní, stejně tak i vlastní osud. Dostal se do fáze, kdy mu na ničem vlastně nezáleží. Vymočit se v limuzíně je pro něj stejný problém jako někoho zabít. Záleží mu vlastně na něčem? Na čem záleží nám? Dokážeme spolu ještě mluvit? A když spolu mluvíme, má to nějaký význam? Myslím si, že tohle je další výborná Cronenbergova studie, která si zaslouží pozornost, prostě to jen zkuste vydržet a zamyslet se nad tím. Když vám film stejně nic neřekne, je mi líto, i takový může být jeho výsledek. Ale copak na tom záleží? Každého může ovlivnit posvém.
Hodnocení: 70%