Mistři hrůzy: Černý kocour
Masters of Horror: The Black Cat
USA, 2007, 58 minut
Režie: Stuart Gordon
Scénář: Dennis Paoli, Stuart Gordon
Hrají:
Jeffrey Combs (Edgar Allan Poe)
Elyse Levesque (Virginia Poe)
Aron Tager (George Graham)
Patrick Gallagher (barman)
Philadelphie, rok 1840. Básník Edgar Allan Poe se potýká s alkoholismem, nepochopením, chudobou, neúspěchem, trudnomyslností, autorským blokem a umírající mladou manželkou. Jeho básně nikdo, kromě Virginie, neumí ocenit, vydavatel po něm chce místo oduševnělých básní jen další temné a chmurné povídky, pro něž mu však chybí inspirace a nápady. Poe tak propadá alkoholu a vzteklým záchvatům, které čím dál více směřuje vůči manželčině kocourovi.
Milovník a filmový odborník na H. P. Lovecrafta Stuart Gordon se ve svém druhém příspěvku pro „Mistry hrůzy“ tentokrát obrátil k neméně známému žánrovému jménu a prolnul pro jedenáctý díl druhé série „Černý kocour“ fikci s reálnou postavou a jejími životními osudy. Jak tvrdí internetoví klasici: „Není to pravda, ale mohla by být.“ A ano, kdo ví, jak přesně Edgar Allan Poe přišel na náměty svých známých povídek (nejde jen o titulního „Černého kocoura“, v příběhu lze nalézt odkazy i na „Masku rudé smrti“ nebo báseň „Sen ve snu“). Třeba to proběhlo přesně takhle.
„Černý kocour“ se tak stává spíše jen velkým pomrkáváním na milovníky a znalce Edgara Allana Poea, milým fanouškovským zábavným pohledem na život i dílo kultovního autora než žánrově hororovým dílem. K tomu se přibližuje vlastně jen v závěru finálním propojením autora se svým dílem.
A to je právě úplně ten největší problém. Jako fiktivní životopisný příběh o osobnosti, o níž něco víte vlastně i když nechcete, je „Černý kocour“ vcelku procítěně natočené a pojaté dílo. Místy trochu teatrální a silně pomrkávající, ale jde tam vidět ta láska a cit. Ovšem pokud Edgaru Allanu Poeovi přímo nějak neholdujete a neuctíváte jeho dílo (a ano, najdou se takoví, jsem jeden z nich), brzy se z příběhu stane docela předvídatelná a nezajímavá nuda.
Z díla tak, kromě výše zmíněného citu pro „obsah příběhu“, pozitivně vyčnívají jen Elyse Levesque v roli Virginie Poe a hlavně Jeffrey Combs v roli podivína z Philadelphie. Kanadskou herečku Elyse Levesque můžete znát z hororu „The Haunting of Sorority Row“ nebo loňské hororové komedie „Krvavá nevěsta“. Virginii Poe vtiskla přesně ten potřebný protiklad manželova vnitřního neklidu a rozpadu. Nejen v příběhu jako celku, ale i filmových životních osudech Edgara Allana Poea je doslova nádherným květem vykvetlým na hromadě hnoje. Lovecraftovský klasik a Gordonův oblíbenec Jeffrey Combs si tak po H. P. Lovecraftovi střihl dalšího z nejkultovnějších hororových spisovatelů (už mu chybí jen Stephen King). Nutno říct, že svým podáním a vzhledem zcela smazal rozdíl mezi sebou a hranou rolí. Stačí jen pár záběrů, pár pohybů a jméno Combs je ztraceno kdesi v temnotě a zapomnění vaší mysli a veškerých vzpomínek na tohoto herce. Ano, zdejší Poe je místy možná až příliš teatrální, ale jeho představitel, tedy Jeffrey Combs, respektive jeho herecký výkon a ponoření se do role, je nejsvětlejším bodem celého toho dílu. Jinak totiž nemá „Černý kocour“ čím moc zaujmout. Tedy, nezapadáte-li do oné množiny holdujících uctívačů Edgara Allana Poea.
Ta snaha je cítit, ale celkově jde o krok mimo.