Spider (2002)

70%
David Cronenberg a jeho přechod od fyzična k naprostému psychičnu byl postupný, ale v novém tisíciletí propukl naplno.

 

Pavouk

Spider

Kanada, Velká Británie, 2002, 98 minut

 

Režie: David Cronenberg

Scénář: Patrick McGrath na základě vlastního románu

Hrají:

Ralph Fiennes (Spider)

Miranda Richardson (Yvonne / Paní Cleg)

Gabriel Byrne (Bill Cleg)

Lynn Redgrave (Paní Wilkinson)

 

David Cronenberg v novém tisíciletí není jen tím Kanaďanem, který točí hodně krvavé, hodně brutální horory, které se divákovi dostanou až na samotnou hranici toho, co snese. David Cronenberg je uznávaným umělcem, který se zabývá oblastí lidské psychiky a jejími mutacemi, méně již mutacemi lidského těla, i když ani ty ještě na přelomu tisíciletí nechybí. Je uznávaný také mezi herci, a tak se v jeho filmech stále více a více objevují jména, která dokáží film dobře prodat. Z poslední doby je to Robert Pattinson, který si zahrál v Cosmopolis, ale hvězdou hned tří filmů se stal Viggo Mortensen, s Cronenbergem spolupracoval Jude Law, Michael Fassbender a také Ralph Fiennes, ke kterému se dostáváme dnes.

Nejspíš velmi speciální druh pavouka.

Ralph Fiennes je rozhodně herec, který už nás dokázal přesvědčit o svých kvalitách. Film „Pavouk“ je dalším důkazem toho, že je to velký herec, který se nebojí žádné role a klidně zahraje i blázna, a to s takovou přesvědčivostí, že mu prostě uvěříte. Takové role jsou herci poměrně oblíbené, protože mohou opravdu dokázat, co v nich je, navíc jsou to filmy, které vynášejí ceny. V tomhle případě tomu tak nebylo, alespoň ne u hereckého výkonu Ralpha Fiennese, ale několik menších cen si vysloužila jeho kolegyně Miranda Richardson ve dvojroli.

Na první pohled tohle nejsou naprosto obyčejní lidé.

Ralph Fiennes hraje muže, kterého poznáme pod přezdívkou Spider. Tahle přezdívka vznikla poměrně snadno v jeho dětství, kdy si ve svém pokoji z provazů vytvářel něco jako pavoučí sítě. Všechno má ale svoje opodstatnění, v dětské mysli rozhodně. S těmito skutečnostmi se seznamujeme až postupně, my totiž poznáváme Spidera v jeho dospělém věku, kdy je velmi zvláštním člověkem, kterému není rozumět, když mluví, a při pohledu na něj by nejedna matka dostala strach o své dítě, že by si ho nejraději schovala zpátky do dělohy. Ale Spider je v podstatě neškodný. V podstatě.

Ač se to nemusí zdát, rodina nebyla úplně špatná.

Příběh, který sledujeme, je příběhem o tom, jak Spider vzpomíná na svůj předchozí život. Není to pouze pro diváka, který má sledovat nějaký film, ale je to pro samotného Spidera, který musí poznat svou minulost. Vzpomenout si. Nebyla jednoduchá, i když měl milující matku a možná i milujícího otce. Jenže chlapi jsou chlapi a jeho otec byl podle všeho nevěrník. Navíc se spouštěl s prostitutkou, což je vůbec pro manželku hodně zdrcující. Nebylo by to však nejhorší, dokud by nezabil.

Už jako malý se lépe cítil v roli pavouka.

„Pavouk“ je klasickým Cronenbergovým filmem, který už ale má výrazné náznaky toho, co vidíme v jeho tvorbě v současnosti. Minimum gore a maximum lidské mysli, která se dostala do stavu, který není možné označit za normální. Cronenberg se stále drží své snahy šokovat, kdy v tomto případě je to již příběhem, nikoli tím, co vidíme. V některých chvílích je otevřený, což je prostě jeho deviza, ale na druhou stranu už je více obrácený do nitra duše, nikoli do nitra těla. Pravdou ale je, že mu sedí i tenhle přístupnější styl, který není v některých bodech o nic méně depresivní než jeho krvavé filmové počátky.

 

Hodnocení: 70%

Hororové filmy (vrazi, děti)


Přidat komentář