Temnota
Česká republika, 2007, 7 minut
Režie: Milan Ševčík
Scénář: Milan Ševčík
Hrají:
Polina Arsenjevová
Milan Ševčík
Blondýna přijede v podvečer autem domů do domečku u lesa. Z auta vezme nákup a udělá tu chybu, že po vstupu do domu za sebou zapomene zavřít dveře. Poslechne vzkazy na záznamníku, napustí vanu a oddá se koupeli. Jenže něco ji klidnou koupel nedopřeje.
„Temnota“ je hodně prostý příběh, zápletka by tu byla, vyústění tu také je, jen to nějak postrádá pointu, nebo lépe řečeno smysl. Potýká se s klasickým problémem zatím většiny krátkometrážních (a mám na mysli hlavně ty minutáží pod 15 minut) snímků, co jsem viděl – 90 % koukáte na v podstatě nijak zajímavý děj, abyste se dobrali k závěrečnému několikavteřinovému vypointování. Zde většinu snímku koukáte na naprosto všední věc, kterou sami častokrát vykonáváte – přijdete domů, svlečete se a zalezete do vany. I když je fakt, že k navození atmosféry a k vyústění, které čekáte již od okamžiku, kdy dívka vstoupí do domku, to v tomhle případě stačí a dalo by se říct, že to i funguje.
Pokud bych to chtěl nějak shrnout, představte si scénu u většiny hororů (hlavně slasherů), ještě před úvodními titulky. To je „Temnota“ a jako taková by fungovala skvěle. Samostatně by to fungovalo jen a pouze v případě, že by šlo o nějaký domácí úkol studenta filmové školy. Pokud tomu tak v případě "Temnoty" nebylo, pak už zbývá jedna jediná možnost – Milan Ševčík si prostě chtěl vyzkoušet, jak se točí film. Pravdou je, že to zvládl docela obstojně.
„Temnota“ má v rámci možností docela dobrou kvalitu obrazu, ani zvuk není tak tragický, jak je ve valné většině podobných případů běžné. Těch pár monologů, které zde zaslechneme jsou poměrně realistické. Je vidět, že si Ševčík i trochu více pohrál s kamerou a se střihem. Musím vypíchnout hlavně práci s maskou (až člověk zalituje, že tu evidentní práci, co si s ní museli tvůrci dát, zúročí jen zhruba dvouvteřinovým záběrem, na tak krátký záběr je té masky škoda – ale i to má možná něco do sebe). Druhou věcí, která mě hodně potěšila, je hudební/zvukový doprovod – opravdu hororová záležitost. Třetí potěšující věcí je, že jsem se konečně dočkal (českého) krátkometrážního hororu s nadpřirozenou tématikou (aspoň teda doufám, že ji to má!). A poslední věc, co mě na „Temnotě“ potěšila – dvě pro podobné (české, amatérské, krátkometrážní) snímky prvního desetiletí nového tisíciletí naprosto netypické a opravdu fungující lekačky.
Řemeslně tedy docela obstojné zpracování, ovšem jinak všedního a nijak originálního „příběhu“. To bych viděl jako hlavní negativum snímku. Druhým negativem je na tak krátký snímek spousta tzv. product placementu. Teď tak přemýšlím, jestli to byl záměr a skutečně oplátka sponzorům, nebo jestli to bylo nezáměrné. Každopádně mi to narušovalo zážitek ze sledování.
Krátkometrážní snímky zcela určitě nelze porovnávat s plnohodnotnými filmy, obzvláště fungují-li většinou jako něco, na čem se filmař teprve učí (což je myslím případ valné většiny filmů, které byly u nás natočeny).