The Golem
Izrael, 2018, 95 minut
Režie: Doron Paz a Yoav Paz
Scénář: Ariel Cohen
Hrají:
Hani Furstenberg (Hanna)
Ishai Golan (Benjamin)
Brynie Furstenberg (Perla)
Lenny Ravich (Horrovits)
Golem je postavou, kterou známe především díky dvojpohádce „Císařův pekař“ a „Pekařův císař“. V mém případě je podoba golema z této pohádky s postavou golema jako takového spjata natolik, že si ho už moc jinak ani nedovedu představit. Ale zkuste se od české pohádky oprostit, alespoň ve chvíli, kdy začínáte sledovat izraelský lehce hororový snímek „The Golem“.
I když se snímek „The Golem“ prezentuje jako horor, dalo by se o něm polemizovat jak o dramatickém podobenství ztráty dítěte a touze po jeho navrácení. A ano, tohle je téma, které může mít hororové prvky, protože ztráta dítěte je vždycky bolestným a tragickým zásahem do života těch, kdo přežijí. Ale naštěstí je tu židovská kabala, která by v tomto směru mohla mít recept na „nápravu“.
Původní záměr ženy, která nakonec přivede golema mezi živé, ale není navrácení jednoho zemřelého dítěte, ve skutečnosti je to snaha pomoct vlastní osadě před zlotřilými křesťanskými nájezdníky. Jelikož nic jiného nepomáhá, rozhodne se pro mystické síly, jejichž pomocí by mělo být možné golema stvořit. Výsledek je i pro ni samotnou trochu překvapivý, ale toho golema nakonec stvořila, tak co.
Snímek „The Golem“ se zaměřuje i na to, co je tu skutečně zlo, z jakých stran přichází, a jestli je horší to domnělé zlo nadpřirozené anebo to skutečné, které může přicházet zvenku, al i zvnějšku. Tohle jsou docela zajímavá témata, která jsou bohužel ve filmu nakonec jen naznačena, ke skutečnému a pořádnému rozpracování nedojde, a nakonec se to zaměřuje jen na onu ztrátu/záchranu dítěte.
Asi jsem od tvůrců filmu Jeruzalem čekal trochu víc, když si na paškál vzali něco, co je jejich národnosti blízké a nebude se jednat o film natočený formou found footage. Ale ono je to v konečném důsledku celkem obyčejné a ten golem zde má podobu, která spíše cílí na rodinné cítění než na hrůzu, kterou si fanoušek od hororového filmu přeje především. Za mě zůstal potenciál spíše nevyužit.
Hodnocení: 50 %