Tulpa - Perdizioni mortali (2012)

65%
Je radost vidět, že giallo (nejen) v Itálii stále žije.

Tulpa – Perdizioni mortali

Itálie, 2012, 82 minut

 

Režie: Federico Zampaglione

Scénář: Federico Zampaglione, Giacomo Gensini

 

Hrají:

Claudia Gerini (Lisa Boeri)

Nuot Arquint (Kiran)

Michele Placido (Roccaforte)

Ivan Franěk

 

Lisa působí ve velké italské společnosti a její práce, ve spojení s její ambiciózností, na ní nakládá velký tlak. Ten si po práci chodí zklidnit do tajemného, mystikou prodchnutého, soukromého klubu nazvaný Tulpa, kde si členové navzájem užívají a ukájejí své choutky. Nejhlavnějším pravidlem klubu je, že se jeho členové nesmí navzájem znát ani se stýkat mimo prostory klubu. Když Lisa zjistí, že jsou postupně brutálně vražděni všichni, s nimiž si v Tulpě užívala, začne se bát nejen o sebe, ale i o posledního svého známého z klubu.

Po práci je třeba se odreagovat...

Federico Zampaglione na jednu stranu natočil stylizovanou poctu starým italským giallo filmům a jejím hlavním tahounům (s Argentem v čele), na druhou stranu natočil „jen“ další giallo snímek.

Rozhodným kladem „Tulpa – Perdizioni mortali“ jsou dobře promyšlené a vizuálně působivé mordy, na něž je radost pohledět, prokládané dobrými erotickými a erotikou prodchnutými scénami, na které se, i díky veskrze sympatické Claudii Gerini, velmi dobře kouká. Claudia Gerini (a jejím prostřednictvím i její postava) není žádná vyjukaná puberťačka, ale zralá žena středního věku, na kterou je, po všech těch uvřískaných studentkách a čerstvých absolventkách radost pohledět.

... vyslechnout pár mouder od barmana.

Tyto scény jsou pak prokládány již slabšími propojovacími dějovými zápletkami. V tomhle ohledu jde „Tulpa – Perdizioni mortali“ ve šlépějích svých starších příbuzných. Scénář, příběhová linie a vlastně i velmi suchá a nepřekvapivá pointa, jsou poměrně slabé. Ano, jak bývá v giallech zvykem, zabíjí zde maskovaný vrah v klobouku a rukavicích a již brzy je nad slunce jasné, že jde jen o to, zjistit na konci, čí tvář z těch všech možných (anebo nemožných, ono i v giallech je občas možné všechno) se pod kloboukem skrývá. A to zjištění, včetně motivu, je prostě úsměvné (ne-li přímo k smíchu). Jde však o to, přijmout to jako fakt, v giallech někdy vlastně o nic jiného nejde. Scénář samotný občas působí, jako by v něm určité části chyběly nebo byly zapomenuty na podlaze střižny (jasně, takhle už dneska stříhá málokdo, ale chápeme se).

V určitém věku už člověka kolotoče netěší

Mozek tedy možná bude zklamaný, ale oko, oko si užije. Ať již zmíněnou promyšleností a vizuální krásou nejen vražd, ale i dalších vypjatějších scén (obzvláště v Tulpě), tak barevností a podivností některých postav (pohlavně neurčitý vrátný Tulpy, zdejší gurubarman).

Domácího diváka jistě potěší přítomnost Čecha Ivana Fraňka v jedné z vedlejších, přesto pro příběh a zápletku důležitých rolí. A ti dříve narození si díky Michele Placidovi zavzpomínají na mládí u jistého televizního seriálu.

Každý má svůj styl odreagování

Obecně vzato „Tulpa – Perdizioni mortali“ z giallo žánru koncentruje jeho výrazné (vizuální) klady, naneštěstí ale i jeho (obsahové) zápory. Vychází z toho ale pořád koukatelný průměr, který se, dáte-li na tu čistě vizuální stránku, mění v lehký nadprůměr.

Hororové filmy (giallo)


Přidat komentář