Adriene Barbeau, Michael Scott: Upíři u Hollywoodu
Vampyres of Hollywood
Albatros plus, 2008, 334 stran
V Hollywoodu kdosi brutálním způsobem vraždí herce a herečky. Později se k obětem začnou řadit i lidé z dalších filmařských profesí. Brutalita jejich mordů však stoupá a nabírá až neskutečných proporcí. Oběti však mají jedno společné, spolupracovali s jedním filmovým studiem nebo se znali s jeho majitelkou, producentkou Ovsannou Moore. Ta je půl tisíciletí starou upírkou. Vyšetřováním je pověřen detektiv Peter King, která má s filmařstvím jisté zkušenosti. Smyčka kolem Ovsany se začíná stahovat a ona má jen pár dní dokázat na to, zachránit svou pověst a letité tajemství svého původu.
„Upíři z Hollywoodu“ jsou vskutku hollywoodský příběh. Rychlý, svižný, svým způsobem povrchní, jednoduchý, přímočarý, okázale béčkový, lehce bulvární, prostý, místy okázale načančaný. Prostě Hollyvood každým coulem. A to nejen proto, že se odehrává prakticky přímo v jeho srdce, ale i proto, že se na jeho tvorbě autorsky podílela i hvězda několika nejen béčkových hororových filmů Adrienne Barbeau („Mlha“, „Msta přichází z močálu“, Creepshow“, její hlas zaslechnete v Carpenterově „Věci“ nebo v „Tales of the Halloween“). Takže zajímavé detaily a informace hned z první ruky. A to v podobně laděném příběhu udělá ohledně prostředí hodně („Jsem přesvědčená, že to budou právě sběratelé, shromažďovatelé pomíjivých nesmyslů, kteří jednou způsobí definitivní konec upírů.“)
Příběh je okázale béčkový, na víc si rozhodně nehraje, což je jen k dobru věci. I proto si může hravě brát hned z několika profláklých až tuctových soudků nejednou plnými hrstmi. A přesto to udržet v příjemné rovině. „Upíři z Hollywoodu“, jak již samotný název napovídá, je upírský příběh, v krimi thrillerovém podání s notnou dávkou hororové atmosféry a omáčky.
Příběh má cosi z klasických krimi, trochu z „Bladea“, „Nekroskopa“ nebo „Underworldu“ (upírské rody, vzájemně lehce nevraživé, upíři prorostlí naší běžnou realitou), ale není to žádná bezduchá kopie. Na několika základních žánrových prvcích vytváří a zpracovává vlastní upírskou mytologii (velmi zajímavě působí „odhalení“ ohledně Jacka Rozparovače, nechybí, až se chce napsat samozřejmě, bájná Lilith a dočkáme se i lehce komického zapojené mnoha slavných jmen – tedy jestliže jsme díky Hollywoodu zjistili, že byl Michael Jackson mimozemšťanem, tady o spoustě jmen zjistíte, že jsou to upíři).
Ten román ničím vyloženě nepřekvapí, ale poskytne příjemnou oddychovou četbu. Zaujme střídavým ich forma vyprávěním dvou hlavních postav i tím, že skončí v pravý čas a nezatáhne čtenáře do šedi a nudy tzv. „po“ scén jen utvrzujících zřejmé očividné.
„Upírům z Hollywoodu“ notně ubírá absence užší a detailnější korektury, a to jak původního textu, tak českého překladu. V příběhu se několikrát po sobě, prakticky v doslovném znění, opakuje hned několik informací. Co se pak týče překladu, ona k tomu ich forma hodně směřuje a svádí, ale zdejší přemíra „jsem“ je opravdu do očí bijící až ubíjející.
I přesto však jsou „Upíři z Hollywoodu“ příjemnou četbou.