Choker
Vydalo nakladatelství Image Comics, šestidílná minisérie, únor 2010 až březen 2012
Scénář: Ben McCool
Kresba: Ben Templesmith
Když se člověk podívá na to, jak dlouho tahle šestidílná minisérie vycházela, je docela překvapen, že nakonec vůbec vyšla. Ale bohužel u Bena Templesmithe to není nic tak neobvyklého. Má problémy s termíny, což bylo už omluveno nějakou tou nemocí, ale podrobnější informace jsem nikde nenašel. I proto se zasekla série Fell: Kruté město, která by si rozhodně zasloužila ještě hodně pokračování, protože, co si budeme povídat, je to patrně to nejkvalitnější, na čem Ben prozatím pracoval.
Minisérie „Choker“ se nakonec dočkala svého šestého a posledního dílu. Spojili se zde celkem dva Benové. Jedním je právě Ben Templesmith, který si kresbou drží svůj standard, trochu je patrný umírněnější vliv Fell: Kruté město, ale pořád má panely, kde to rozjede, jako to umí takový Sam Keith. Jeho „rytí“ v panelech, když vytváří SFX nebo třeba jen linie, je prostě jedinečné. Osobně jsem z každého nového panelu, který od něj vidím, unešený. Prostě stojí za to. Jeho kresba mě pořád dostává.
Upíři jsou Templesmithovi vyvolení, jejich obrovské zuby v rozevřených kušnách jsou něco, co člověka místy dokáže pořádně vyděsit. Spojení s Benem McCoolem, tak rozhodně není prvoplánové, protože on si pro svůj scénář „Choker“ vybral právě upírskou látku, a to i přesto, že rozhodně není specialistou na horory, ale jeho obvyklým působištěm je spíše mainstreamový superhrdinský komiks. Tak trochu je to na komiksu „Choker“ poznat, protože než aby McCool vytvořil něco naprosto originálního, hodně se inspiroval předchozím Templesmithovým spolupracovníkem Stevem Nilesem a jeho rozsáhlou a stále vycházející sérií „30 dní dlouhá noc“.
Komiks se točí kolem upírů, jak jsem již naznačil, i když lépe je tu vykreslena jiná postava, kterou je vysloužilý detektiv, jenž byl v minulosti nucen odejít, ale teď se mu nabízí možnost, jak se do služby vrátit. Stačí, když pomůže u jednoho případu, který má spojitost i s jeho minulostí. Polda se vrací a konfrontace s novým pořádkem je asi to nejlepší, co v komiksu je. Nevím, jestli se McCool snažil o černý humor, který se objevil v sérii „30 dní dlouhá noc“, ale pokud ano, moc to nevyšlo. Navíc hlavní zápletka je možná až trochu moc podobná té, kterou měla minisérie 30 Days of Night: Spreading the Disease, což je samo o sobě docela na škodu, ale je pravda, že zrovna tuhle minisérii Ben Templesmith nekreslil. Přece jen by asi sám nešel do dvou poměrně podobných věcí.
„Choker“ tedy rozhodně není nějakým velkým zvratem v upířím komiksu. Drží si dobrou úroveň napětí, ale příběh sám o sobě je rozmělňován. Místo, aby se soustředil na jednu věc, roztahuje se děj do příliš velkých rozměrů, do příliš „epické“ podoby, která mu zas tak úplně nesluší. Osobně bych uvítal nějaký trochu komornější horor, který by lépe seděl Templesmithově kresbě. Ve Fell: Kruté město to předvedl dokonale. I když se příběh odehrává v různých částech města, zůstává komorní. Minisérii „Choker“ tohle především po scénáristické stránce chybí.
Hodnocení: 60%