Ultimátní komiksový komplet 7: Daredevil - Zmrtvýchvstání

95%
Frank Miller opět prokazuje, proč se o něm mluví jako o člověku, který pro komiks tolik znamená.

Ultimátní komiksový komplet 7: Daredevil - Zmrtvýchvstání

Vydalo nakladatelství Hachette, 2013, 199 Kč

 

Scénář: Frank Miller

Kresba: David Mazzucchelli

 

Je tady další Frank Miller a já jsem tomu neskutečně rád, protože tohle je chlapík, jehož starší věci prostě můžu. Jasně, těším se na pokračování „300“, ale člověk už má trochu obavy z toho, že Frank pro všechno to natáčení filmů zapomněl psát dobré komiksy. Třeba ale překvapí. „Daredevil“ je ale jedním z komiksů, u kterých začínal a u nichž prokázal, že je skutečně velkým komiksovým tvůrcem, který nejen dokáže vyprávět příběhy, ale také dovede vyprávět naprosto skvělé příběhy. Že to není žádná sranda, to je celkem jasné, hlavně pokud se týká superhrdinů, kteří se sem tam utápějí v nudných zápletkách. Tohle se stalo i Daredevilovi.

Obálka komiksu Daredevil: Zmrtvýchvstání.

Daredevil byl tak trochu šašek, který se utkával s dalšími šašky, což není ani tak moc neobvyklé. Potom k němu na začátku 80. let přišel Frank Miller, který z něj udělal lidštějšího hrdinu a hlavně postavu, které se konečně dalo fandit, protože bojovala se zločinem, který trápí i nás, obyčejné lidi. Bojoval v ulicích, stejně jako bojoval u soudu. Pomáhal obyčejným lidem, ale tentokrát, v příběhu „Zmrtvýchvstání“, musel pomoct sám sobě. Frank Miller se k Daredevilovi po nějak době vrátil právě proto, aby s Davidem Mazzucchellim vytvořil „Zmrtvýchvstání“, komiks, který definuje to, jak kvalitně nechat hrdinu zemřít a znovu ho zrodit lepšího, silnějšího. A to vlastně bez toho, aby bylo nutné Matta Murdocka zabít, nebo hrát na čtenáře velkou komedii o tom, že by mohl být mrtvý.

Ukázka z komiksu Daredevil: Zmrtvýchvstání.

Spojení Franka Millera a Davida Mazzucchelliho se ukázalo jako výbušné a funkční, což se i na našem trhu potvrdilo v komiksu Batman: Rok jedna, jenž byl napsán po odchodu obou autorů z Marvelu k DC Comics. Oba tvůrci dokázali, že si skvěle sednou. Frank Miller je prostě schopný scénárista, který umí napsat skvěle jak postavy, tak i příběh. Postavy proto, že jim vidí do duše a rád používá jejich vnitřní monology, které jsou k dokonalosti dotažené v jeho sérii „Sin City“. Již tady, u „Zmrtvýchvstání“, se jeho schopnosti projevily naplno. Stejně tak ale dokáže vystavět výborný příběh. Ne proto, že v něm má spoustu nečekaných zvratů, ale naopak proto, že přesně ví, co chce psát a vede čtenáře za ručičku a táhne ho hnusem a hnojem, doslova s ním sviští přes schody a nechá mu nabít si hlavu, aby to vyústilo v silných scénách, kde padáte i rostete s hlavním hrdinou. A že Daredevil tentokrát padá skutečně na hubu hodně bolestivě a hodně často.

 

Ani ne tak Daredevil jako Matt Murdock sám. Ke Kingpinovi se dostane informace o tom, kdo Daredevil ve skutečnosti je. Kingpin si tohle zjištění hodlá užít ve velkém a Matt Murdock musí trpět. Trpí skutečně hodně. Je na pokraji šílenství, je na pokraji smrti. Právě z tohoto osobního pekla vstává nový hrdina, nový Daredevil. Frank Miller ukazuje, že má respekt k sérii jako takové a využívá prvky z předchozích dílů, ale stejně tak ukazuje, že si jde vlastní cestou a s hrdinou si hraje tak, aby vytvořil něco skutečně nezapomenutelného. To se podařilo. Hrdina trpí, aby se mohl znovuzrodit, zlo vítězí, aby pochopilo, že se může ocitnout na dně. Anebo se k tomu dnu alespoň trochu přiblížit.

Ukázka z komiksu Daredevil: Zmrtvýchvstání.

David Mazzucchelli je skvělým kreslířem, anebo spíše byl, protože v posledních letech už se na komiks více méně vykašlal. Na druhou stranu, zanechal po sobě díla skutečně zásadní a dobrá, nemluvě o tom, že se prosadil i mimo mainstream, jak nám prezentují textové materiály v závěru knihy. Když se chcete o autorech dovědět něco víc, ty texty v závěru jsou naprosto výborné. David má velmi specifickou kresbu, ve které používá různé techniky. Dokáže skvěle vykreslit postavy, ale stejně tak umí osoby zjednodušit. Hraje si s barvami, respektive jim dává prostor, ale stejně tak umí - a to velmi efektivně - využít i černou. Hlavně na postavě Kingpina je to patrné. Z něho prostě člověk cítí, že je to pán podsvětí, ani nemusí číst text. Sem tam David používá jen geometrické tvary (např. budovy) a nehraje si moc s pozadím - nechá prostor pro barvu, anebo se použije jen jednoduchá textura. Zároveň ale detaily zvládá, pokud je třeba - pokoje a místnosti. Dává tak vyniknout i méně akčním scénám a zdůrazňuje jejich dojem.

Ukázka z komiksu Daredevil: Zmrtvýchvstání.

Na komiksu je bohužel trochu vidět, že je staršího data a technologie tisku, respektive kolorování tehdy nebyla dokonalá - některé barvy prostě vytekly ze svých linek. Tolik to nevadí, protože i tak kresba prostě sedí. Jak příběhu, tak i prostředí. Tohle je Hell's Kitchen. Bezútěšná, nebezpečná. Snad jen ten konec a nástup dalších maskovaných, je trochu zbytečný, ale celkový dojem z příběhu to nedokáže zhatit. Každá strana, dobrá i zlá, zde utrpěla ránu, a tak to má být. Daredevil není hrdinou proto, že to měl jednoduché, ale protože trpěl. A hodně. „Zmrtvýchvstání“ je další ukázka toho, že mainstream má smysl a že jsou zde příběhy, které prostě ohromí. Tohle je jeden z nich.

 

Hodnocení: 95 %