Batman R.I.P.

45%
"Batman R.I.P." ukazuje, že Grant Morrison není autorem, který by psal pro všechny. V jeho příbězích se budete ztrácet a zvlášť v tomhle je střih skutečně vražedný.

Batman R.I.P.

Vydalo nakladatelství BB/art, 2013, 499 Kč

 

Scénář: Gran Morrison

Kresba: Tony S. Daniel

 

Chvíli mi trvalo, než mi došlo, že bych měl komiks číst odpředu. Tak to dopadá, když člověk čte několik knih s mangou po sobě a pak má zase najet na normální komiks. Vrátil jsem se ke klasickému komiksu s Batmanem, což je jeden z nejoblíbenějších hrdinů obecně, navíc je i mým oblíbencem. Říkal jsem si, že s kresbou Tonyho S. Daniela to musí být naprosto skvělé, ale s Grantem Morrisonem mám místy docela problém. Vlastně netuším, proč je v Americe tak veleben a dostává na starosti ty nejdůležitější série, protože zatím mě jeho příběhy příliš neohromily. Jeho restart „Supermana“ v rámci „The New 52“ vypadal celkem slibně, ale po čase najednou zjistíte, že je to vlastně roztahané a celkem o ničem.

Obálka českého vydání komiksu Batman R.I.P.

Komiks „Batman R.I.P.“ jasně odkazuje na to, jaký je problém se superhrdinským komiksem v České republice. Nemáme tu pořádné základy. Ani dnes, kdy se k nám komiksů z Ameriky dostává mnohem více, prostě nejsme schopni pochopit všechno, co vyjde. Hodně se to ukázalo na knize „Green Lantern: Žádný strach“, ale stejně tak i na knize Batman a syn. „Batman R.I.P.“ na tuto knihu nenavazuje, i když v originále začal příběh „Batman R.I.P.“ vycházet devět dílů po posledním sešitu knihy Batman a syn. Jediné, v čem kniha Batman a syn pomůže, to je pochopení toho, že tu máme někoho, kdo je Batmanovým synem. Jinak ale knihy zásadně nenavazují.

Ukázka z českého vydání komiksu Batman R.I.P.

Pravda ještě jedna otázka spojuje druhou polovinu knihy Batman a syn a „Batman R.I.P.“. Tou otázkou je: Jak by svět vypadal bez Batmana? Případně je ještě možné položit druhou: Jak by svět vypadal, kdyby se nějaká událost v Batmanově minulosti nebo v minulosti Gotham City stala jinak? Problém je v tom, že tohle je berlička, kterou komiksoví scénáristé využívají poměrně často. Když už neví, o čem psát, tak se obrátí na alternativy. Proč jinak by tolik sérií začínalo znovu? Samozřejmě, je to zajímavé, ale ve chvíli, kdy vidíte, jak se osud jednoho superhrdiny začíná psát už podesáté, začíná to být docela nuda a dostaví se nezájem. Pokud tedy nejste zanícenými fanoušky superhrdiny a nechcete se bavit o tom, v jakém díle má Batman tmavou a kdy světlou pláštěnku.

„Batman R.I.P.“ v tomhle směru přináší skutečně nového Batmana, Batmana v pláštěnce, která je spíše podobná té Robinově. Má to svůj význam, ale dobrat se k němu a skutečně pochopit, o co vlastně v komiksu jde, to je celkem problém. Proč? Protože Grant Morrison nepíše komiks pro každého, ale píše ho pro lidi, co sérii znají. Na něm samotném je vidět, že je velkým znalcem a že zná snad všechny příběhy nazpaměť. Anebo má dobré lidi, kteří mu obstarají skvělé rešerše. On se v universu orientuje, ale tohle nedopřeje neamerickému fanouškovi, který nemá o sérii dostatečné znalosti. Jak by mohl mít, když u nás vyšlo jen pár knih, ale batmanovská série má přitom téměř 900 sešitů? A to je jen série hlavní, nemluvě o dalších.

Ukázka z českého vydání komiksu Batman R.I.P.

Jenže tentokrát není problém pouze v tom, že Morrison píše pro fanoušky, kteří sérii dobře znají. On je problém i v tom, že Morrison píše špatně, nepřehledně. Celou dobu čtení více jak dvousetstránkového komiksu budete mít pocit, že vám minimálně polovina příběhu unikla. Není to proto, že nedáváte pozor, ale prostě proto, že Morrison používá neskutečnou scenáristickou zkratku, v níž se ztrácí víc, než dokáže čtenář doplnit. Jeho příběh inklinuje ke schizofrenii a možná to byl i záměr, Batman si prochází dost těžkým obdobím, ale to nejsme schopni docenit, protože dostáváme jen strašně málo informací o tom, proč tomu tak je. Morrison čtenáře nešetří, ale rozhodně neprokazuje, že je velkým spisovatelem. Spíše ukazuje, že už přes efekt a dojem neví, jak vlastně napsat příběh. Ukazuje nám všechny postavy, které tvoří Batman Inc., ale k čemu nám to je, když k nim nemáme vztah? BB/art v tomhle moc nepomůže, i když alespoň na přebalu přináší základní informace. Dokonce jsou zde bonusy v podobě menší galerie, která rozhodně potěší. Trochu to vynahradí dojem z toho, že lettering obsahuje pár překlepů.

Ukázka z českého vydání komiksu Batman R.I.P.

Co rozhodně nejde kritizovat, to je neskutečná kresba Tonyho S. Daniela, který je v současné době jedním z nejzajímavějších lidí, kteří pro DC Comics pracují. Těch známých padouchů zde tolik nevystupuje, ale Tony není Jim Lee, aby se nad nimi potřeboval ukájet. Stačí mu Joker, ale toho za to podává v naprosto dokonalé podobě. Z toho člověka jde strach. Kresba tak jednoznačně vyhrává nad scénářem, který prostě není dobrý. Ale není to jen scénář, co shazuje knihu do podprůměru. Je to opět i výběr komiksu samotného. Proč zrovna tohle? Já vím, že Batman láká, ale tohle prostě není něco pro českého čtenáře, který nemá nadprůměrné znalosti DC universa. Alespoň s dalším komiksem, který u nakladatelství BB/art vyjde, to vypadá lépe. Bude to první kniha z nové série „Detective Comics“ (vyšlo v rámci „The New 52“), kterou opět kreslí Tony S. Daniel. Problém je bohužel v tom, že tohle je ta slabší série. Tu příběhově kvalitnější sérii „Batman“ nám ale představí Crew.