Světový šampion
The Ring
Velká Británie, 1927, 72 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Alfred Hitchcock, Alma Reville a Eliot Stannard
Hrají:
Carl Brissonc („One-Round“ Jack Sander)
Lillian Hall-Davis (Dívka)
Ian Hunter (Bob Corby)
Forrester Harvey (Promotér)
Alfred Hitchcock rozhodně nebyl člověkem, který by scénáře psal sám příliš často. Většinou se na nich podílel anebo je upravoval během natáčení. „Světový šampion“ je pak snímek, který je v podstatě autorský. V titulcích je Hitch uváděn jako jediný autor, ale přece jen mu pomáhali ještě dva lidé. Především Alma Reville je zajímavou osobou, protože se nejedná o nikoho jiného než o samotnou manželku Alfreda Hitchcocka. S tou se poznal již při natáčení svých prvních filmů (byla původně střihačkou a u filmu „Příšerný host“ i asistentkou režiséra). V roce 1926 (konkrétně 2. prosince) se vzali a jejich vztah vydržel až do Hitchovy smrti, k níž došlo 29. dubna 1980.
Film „Světový šampion“ přece jen není tím úplně typickým, co obecenstvo od mistra dostávalo v pozdějších letech. Je o to zajímavější, že se autorsky jedná o tak osobní snímek. Hitchcock si zde nestřihl jednu ze svých roliček, což ale rozhodně není případ pouze tohoto snímku. Tématem zároveň není nic na první pohled nebezpečného, vražedného, temného. Přesto Hitchcock znovu postavy vkládá do situací, které nejsou právě záviděníhodné a slibují konflikt.
„Světový šampion“ nám neukazuje příběh člověka, který je křivě obviněn, jako tomu bylo v případě filmu „Příšerný host“, ale seznamuje nás se zajímavým trojúhelníkem. Ano, samozřejmě se jedná o trojúhelník milostný. Myslím si, že na svou dobu téma, které ještě mohlo být dost tabuizované. Tohle je ovšem Hitchcock, muž, který se rozhodně ničeho nebál. Navíc jeho filmy jsou téměř celou jeho kariéru prošpikovány erotickým napětím. Své herečky si vybíral naprosto záměrně. Nejen, že všechny uměly hrát, ale byly všechny krásné. Ač sám Angličan, dotáhl hollywoodský model k dokonalosti.
Příběh „Světový šampion“ se odehrává v prostředí boxu, ale sport sám o sobě zde není tak důležitý. Je pozadím pro napínavý romantický příběh. Problém je ten, že se Hitchcockovi, mistrovi napětí, právě napětí nepodařilo udržet. Film je možná až příliš rozverný, spíše taková hříčka, než aby dokázal skutečně zasáhnout. Má celkem dlouhý rozjezd, kdy se seznamujeme s postavami a zjišťujeme, komu dá mladá dívka, prodavačka lístků, přednost. Následují pak osudy jednotlivých postav a jejich prolínání. Je to především dívka, která neví, jak se má rozhodnout. Prostě tápání, kterého jsme v poslední době svědky hlavně díky sáze „Twilight“. Mistr se problematiky zhostil obstojně, ale sám asi pochopil, že tudy cesta úplně nepovede. Napětí diváka bude muset vyvolávat jinými způsoby. Co se však rozhodně povedlo, to je nasnímání závěrečného boxerského souboje.
Film je dle mého názoru přece jen zajímavým kouskem, na kterém je především možné obdivovat, jak se Hitchcock vyvíjel. Jsou zde scény, které na diváka docela zapůsobí, například hádka, při které je dívce stržena část oblečení. Jsou zde scény, které jsou dobré, ale jako celek to ještě není tak vyrovnané. Film je, stejně jako jeho dva předchůdci a všechny snímky té doby, černobílý a němý. K tomu se váže i docela zajímavý příběh.
Lillian Hall-Davis, která si zahrála roli nerozhodné ženy, uvidíme ještě ve filmu Farmářova žena. Byla hvězdičkou němého filmu, ale kariéra pro ni skončila s nástupem filmu zvukového. Mladá žena to neunesla a svůj život dobrovolně skončila v roce 1933. Pro odchod zvolila nehezký způsob – strčila hlavu do trouby a pustila si plyn, navíc si ještě sama pro jistotu podřezala hrdlo. Příběh zmiňuji jen proto, že přechod od němého na zvukový film nebyl vždy jednoduchý. O tom, jak se to povedlo Hitchcockovi, se postupně dovíme, ale je jasné, že jeho adaptace na nový rozměr byla mnohem úspěšnější.
Hodnocení: 50%
Osobní žebříček
Snímek „Světový šampion“ je zatím z těch, které mě oslovily nejméně. Před námi je ještě velké množství filmu (konkrétně 47), ale pochybuji, že se jich na konec žebříčku za „Světového šampiona“ dostane mnoho, pokud vůbec nějaký. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. Ptáci
3. „Příšerný host“
4. Zběsilost
6. „Světový šampion“