#40 - Okno do dvora (1954)

100%
Ta bezmoc, která se zračí v jeho tváři, vydá za stovku průměrných filmů. Úžasná ukázka toho, co film dokáže.

Upoutávka na nový seriál.

Okno do dvora

Rear Window

USA, 1954, 112 minut

 

Režie: Alfred Hitchcock

Scénář: John Michael Hayes podle povídky Cornella Woolriche

Hrají:

James Stewart (L. B. „Jeff“ Jefferies)

Grace Kelly (Lisa Carol Fremont)

Wendell Corey (Thomas J. Doyle)

Thelma Ritter (Stella)

 

John Michael Hayes je scénárista, který se s Hitchcockem setkal ještě několikrát, a to u příležitosti filmů „Potíže s Harrym“, Chyťte zloděje a „Muž, který věděl příliš mnoho“. Tahle spolupráce tak vynesla skutečně skvělé filmy, o kterých si ještě budeme povídat. Nyní ale ke snímku „Okno do dvora“, který byl jejich první společnou prací a který je obecně označován za jeden z nejlepších Hitchcockových filmů. Není se čemu divit, jeho výstavba je naprosto dokonalá a k tomu se přidaly ještě další prvky.

Ten výhled není špatný.

Scénář je základem úspěchu a v tomto případě skutečně jde o scénář, který je dobrý. I když se vychází z kratšího literárního útvaru, podařilo se natočit poměrně dlouhý film, který ale rozhodně nenudí. Je to díky tomu, že sledujeme příběh, který není na první pohled nijak zásadní, ale už od začátku rozhodně není nevinný. Jeff je fotografem, který je nyní upoutaný na vozík, protože si zlámal nohu. Jediné vzrušení, které mu současný život nabízí, je pak sledování sousedů, do jejichž oken poměrně dobře vidí. Odehrávají se před ním zajímavé příběhy, když ten jeden najednou začíná být trochu zvláštní. Kam se poděla manželka toho muže? Že by ji snad její manžel...

Copak asi vidí tentokrát?

Jeff je přesvědčen, že sleduje něco, co je proti zákonu. Muž určitě ženu zabil. Snaží se o tom přesvědčit i další. Daří se mu to u sousedky, která mu chodí pomáhat, a nakonec také u přítelkyně Lisy. Společně se pak snaží zjistit, co se opravdu stalo a postupně se zaplétají do gradujícího řetězce událostí, kdy jim všem začíná hrozit pořádné nebezpečí. Je to hlavně proto, že se až moc angažují, až moc chtějí znát pravdu a sami tak překračují určité společensky dané hranice. To už je možné vypozorovat i z toho, jak se Jeff chová. Je to vlastně takový Peeping Tom, tedy voyeur, ten, kdo se rád dívá. Sleduje své sousedy a boří hranici soukromí, kterou by každý měl mít. Do jaké míry je jeho chování omluvitelné a do jaké míry už je nemorální?

Krásný product placement.

Kvalitu scénáře ještě o něco výš posouvají herecké výkony. V hlavní roli jsou to James Stewart a Grace Kelly. Myslím, že Grace Kelly byla tou nejzajímavější herečkou, s jakou kdy Alfred Hitchcock pracoval. Dělal i s dalšími skvělými jako Marlene Dietrich, Ingrid Bergman, Vera Miles, Janet Leigh, ale Grace Kelly je skutečně úžasná. Na první pohled kráska a ona skutečně krásná byla, vypadá decentně, téměř až příliš formálně, šlechticky, však se také stala kněžnou, ale když začala hrát... Neskutečná herečka, kterých bylo velmi málo. Při jediném pohledu na ni poznáte, že to je osobnost, že to je jedna z mála. Byl to právě James Stewart, který na jejím pohřbu řekl: „Víte, já Grace miloval. Ne proto, že to byla kněžna, ne proto, že to byla herečka, nebo proto, že to byla má kamarádka, ale zkrátka proto, že to byla ta nejlaskavější žena, jakou jsem kdy poznal. Grace přinesla do mého života radost a něhu, kdykoli jsem ji spatřil. Každý pohled na ni byl svátkem.“ Krásná ukázka toho, jak se jedna žena dokáže doslova zapsat do života jiných lidí.

Ten nejhezčí výhled má stejně za sebou.

„Okno do dvora“ je filmem promyšleným do detailu. Když se schyluje k závěru, sedíte naprosto přimrazení a zažíváte stejné pocity, jaké zažíval James Stewart. Je to hlavně proto, že hraje jako nikdy, ale také proto, že jsou vybírány ty správné záběry. Vidíme Lisu jen z dálky a stejně jako Jeff nemůžeme nic udělat. Chtěli bychom, ale prostě to nejde. Ona je moc daleko a my jsme připoutaní. Tenhle film prostě nemá chybu. A tak nemohu jinak než dát nejvyšší hodnocení.

 

Hodnocení: 100%

 

Osobní žebříček

Myslel jsem, že mě Alfred Hitchcock už ničím nepřekvapí, ale zase jednou dokázal, že skutečně natočil filmy, které jsou lepší než „Psycho“ anebo se jim alespoň vyrovnají. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.

 

1. „Psycho“

2. „Okno do dvora“

3. „Ptáci“

4. Provaz

5. Cizinci ve vlaku

6. „Mrtvá a živá“

7. Vražda na objednávku

8. Rozdvojená duše

9. „Ani stín podezření“

10. Zmizení staré dámy

11. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)

12. „Podezření“

13. „Příšerný host“

14. „Pověstný muž“

15. Zpovídám se

16. „Záchranný člun“

17. „Mladý a nezkušený“

18. Zahraniční dopisovatel

19. Sabotér

20. „Její zpověď“

21. Zběsilost

22. „Vražda!“

23. „Sabotáž“

24. „Pan Smith s manželkou“

25. The 39 Steps

26. Secret Agent

27. „Číslo sedmnáct“

28. Farmářova žena

29. Zahrada rozkoše

30. Hrůza na jevišti

31. „...a neuveď nás v pokušení“

32. „Žena se špatnou pověstí“

33. „Boj na nůž“

34. Juno a páv

35. „Případ Caradineová“

36. „Bon Voyage“

37. Jamaica Inn

38. Pod obratníkem Kozoroha

39. „Co moře pohltí“

40. Rozmary bohaté ženy

41. „Světový šampion“

42. „Malgašské dobrodružství“

43. Waltzes from Vienna

44. Na šikmé ploše

Hororové filmy (vrazi)


Přidat komentář







Související články